Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag29.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Debatt

Enkla analyser ger resultat - men ingen använder dem

Publicerad: 5 Januari 2007, 13:38
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:14


Det är med lika stor förvåning jag öppnar tidningen dag ut och dag in och ser bolag presentera sig själv utan att ta hänsyn till de enklaste psykologiska mekanismerna när det gäller konsekvensanalys samt positiva och negativa förstärkare. Är det ett reflekterat val eller beror det på att man inte vet bättre? Som oftast är det nog så att det beror på att man inte vet bättre, något som är tråkigt då verktygen för att analysera konsekvenser finns.

Ett exempel: Ett börsnoterad bolag skickade härom veckan ut ett pressmeddelande där de berättade om ändringar som håller på att implementeras. Ändringarna ska ge en bättre slutprodukt för både kunder och investorer. Utifrån en enkel analys kan konsekvenserna av det här pressmeddelandet sammanfattas i positiva, säkra och framtida. Två av tre är bra, men om man inte får full klaff med en gång måste man förstärka meddelandet positivt ytterligare. Antagligen var meningen att en tidningsintervju med vdn samma dag skulle göra det, men i tidningsintervjun säger vd att förändringsarbetet vill ta lång tid. För en investor kan uttalandet antagligen tolkas som negativt (då det tar tid att få utdelning på aktien), säkert (då man med att säga så har lagt ribban för ledningen) och framtida (ordvalet "lång tid" kan svårt tolkas som annat än framtida). Oavsett hur man vänder på det uppnår man bara en av tre positiva förstärkare, och resultatet blir att börskursen inte påverkades positivt. Hade de däremot gjort en enkel konsekvensanalys och tagit hänsyn till positiva och negativa förstärkare, kunde de uppnått ett helt annat resultat.

Men det finns även solskenshistorier i vårt regntunga land. Om nästa historie baserar sig på ett reflekterat val eller inte är svårt att säga. Ungefär samtidigt gick ett annat bolag ut med ett pressmeddelande där en kändis skulle vara frontfigur. I utgångspunktet har bolaget konsekvent arbetat med positiva förstärkare gentemot alla intressenter, och även om pressmeddelandet berättar om en stor marknadsförningskostnad gick aktiekursen upp. Varför då? Med en enkel analys ser man att konsekvensen av pressmeddelandet är positiv, säker och omedelbar och den fungerar då som en positiv förstärkare till bolaget samt bolagets satsning.

Numera är människan så blassé av all information, att om du inte tar hänsyn till de enklaste psykologiska mekanismerna när du kommunicerar, väljer hon bort dig. Så hur vill du kommunicera idag? Vill du uppnå dina mål, eller vill du bara synas?

Nielsen, konsult på nielsenandcompany.com

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.