Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Debatt

"En sexistisk reklambransch skapar sexistisk reklam"

Clara Berglund, generalsekreterare för Sveriges Kvinnolobby. Foto: Lena Hammar

DEBATT. Det är dags för lagstiftning mot könsdiskriminerande reklam, menar Sveriges Kvinnolobby.


Publicerad 2017-11-29 07:31
Uppdaterad 2017-11-29 07:55

Ämnen i artikeln:

Sveriges Kvinnolobby

Dela artikeln:

Igår gick 2126 kvinnor från reklam och pr-branschen ut och berättade om sexism och trakasserier. Precis som kvinnorna bakom uppropet skriver så är reklambranschen en maktfaktor som bidrar till att påverka människors tankar, beteenden och känslor. Kulturen på arbetsplatser får därför konsekvenser för hela samhället. Här formas och upprätthålls de normer och värderingar som också reproduceras i reklamen.

Att det  finns en sexistisk jargong och arbetsplatskultur inom reklambranschen kanske inte är så förvånande, med tanke på hur vanligt förekommande sexistisk reklam är. Vi möts dagligen av stereotypa bilder och budskap som objektifierar och sexualiserar kvinnor, i traditionell media, sociala medier och i vårt offentliga rum. Reklamen går inte att värja sig för eller välja bort. Bara i år har Sveriges Kvinnolobby, genom vårt initiativ Reklamera, anmält drygt en reklam i veckan för könsdiskriminering till Reklamombudsmannen.

Vi välkomnar branschens upprop och hoppas att kvinnornas berättelser om övergrepp blir just en sista brief. Reklambranschen behöver precis som andra branscher skapa nolltolerans mot sexism och införa strukturer för att främja ökad jämställdhet på arbetsplatsen. De åtgärder som föreslås i uppropet är bra, men för att få ett slut på sexistiska uttryck och sexualisering av kvinnor i det offentliga rummet krävs också en lagstiftning mot könsdiskriminerande reklam. Det nuvarande systemet med självsanering genom den branschägda stiftelsen Reklamombudsmannen är inte tillräckligt. Att enbart ge annonsörer negativ publicitet har inte lett till att den sexistiska reklamen minskat i omfång. Tvärtom tillåts företag gång på gång återkomma med sexistiska kampanjer och budskap.

Nu är det upp till branschens arbetsgivare och facket att ta kvinnornas berättelser på allvar och agera för en förändring. Och det är upp till regeringen att hålla sitt vallöfte om att införa en lag mot könsdiskriminerande reklam med möjlighet till påföljder och sanktioner.

Sveriges Kvinnolobby

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.