Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag24.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Debatt

"En reklamtävling skulle sänka kostnaderna"

Publicerad: 8 December 2010, 09:25
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:27

I morgon är det dags för en av branschens större reklamtävlingar – 100-wattaren. Men frågan är hur länge tävlingen får vara separerad från Guldägget, undrar Madeleine Östlund.


När slår Sveriges Annonsörer och Sveriges Kommunikationsbyråer helt sonika ihop de två tävlingarna?

Det stora motargumentet är såklart att tävlingarna belönar två helt olika saker, effekt respektive kreativitet. Men de två branschorganisationerna har de senaste åren allt mer närmat sig varandra Det vore därför inte osanno likt att tävlingarna slås ihop.

För drygt ett år sedan tog Komm över Dagens Industris ägarandel i 100-wattaren. Branschorganisationen äger 25 procent av tävlingen, medan Sveriges Annonsörer äger resterande 75 procent.

Komms dåvarande vd Björn Rietz förklarade i ett debattinlägg på Dagens

”Vi delar missionen att föra upp kommunikation högre upp i värdekedjan inom näringsliv och samhälle. Vi är eniga

i övertygelsen att det kommunicerade värdet av en vara eller tjänst oftast övergår det producerade värdet. Vi vill samma sak. Nu förstår du varför Komm gått in som partner i 100-wattaren”.

Man kan också se Reklamombudsmannen som ytterligare ett tecken på att organisationerna omfamnar varandra. Reklamombudsmannen finansierades tidigare av Sveriges Annonsörer och dess medlemmar, men nu har även reklam byråer (medlemmar i Komm) gått in som finansiärer.

Faktum kvarstår också att de två branschorganisationerna inte lyckas tjäna några större pengar på sina tävlingar.

Komm gjorde förra året en förlust på 4 miljoner kronor och omsättningen minskade med nästan 2 miljoner kronor till 14,7 miljoner kronor. För Guldäggets del var det blygsamma målet att tävlingen i våras skulle gå runt.

100-wattaren omsatte 2,6 miljoner kronor förra året då organisationen gjorde en förlust på 2,7 miljoner kronor. Tävlingen har tidigare gjort nollresultat, så det är rimligt att anta att den inte gav någon större vinst förra året heller.

De två tävlingarna fick i år även in färre bidrag än året innan.

En tävling istället för två skulle definitivt sänka kostnaderna – men å andra sidan antagligen också intäkterna.

Det fjärde tecknet på att reklamtävlingarna kan slås ihop är att Komm nu tillåter resultatredovisning i de inlämnade bidragen till Guldägget, och därmed tydligt ger sig in på 100-wattarens område. Från Komms sida hävdar man att bedömningskriterierna för den skull inte ändrats – juryn ska fortfarande bara belöna kreativitet.

Men jag tror ändå att ett bra resultat för en kampanj kan påverka juryns uppfattning om kampanjen – och därmed uppfattningen om dess kreativa höjd.

Nu väntar jag bara på pressmeddelandet om att tävlingarna slås ihop.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.