Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag29.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Debatt

"En öppen pr-bransch nödvändig"

Publicerad: 12 Februari 2009, 05:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:22

<b>DEBATT.</b> Slutenhet och hemlighetsmakeri riskerar att skada pr-branschen. Det skriver Karin Pontén, ordförande i Svenska pr-företagen, och manar till heder och transparens för att rädda pr-konsulternas trovärdighet.


Pr. Ett litet ord, men ett ord som allt oftare hittar vägen till ledningsgruppernas viktiga lista. Branschen är fortfarande ung, men långt innan det fanns någonting som kallades pr-byrå så fanns många pr-snillen runt om som insåg vikten av att skapa en relation med sin publik.

Dessa kreativa snillen bildar i dag pr-branschen. Allt fler har insett att pr är ett effektivt sätt att nå ut med sina budskap och i en undersökning som Sveriges Annonsörer nyligen genomförde bland sina medlemmar utsågs pr tillsammans med internet till 2009 års stora vinnare.

Men pr-branschen brottas också med problem. Ett är att vissa pr-konsulter och byråer vill lägga locket på och inte redovisa sina arbetsredskap eller agendor. Vad vi gör blir då mystiskt och svårt att förstå för både kunder och för den breda allmänheten. Det avspeglas bland annat i att man fortfarande år 2009 kan läsa avslöjande artiklar om hur personer eller företag tar in pr-konsulter, och att det skildras som något fult och oetiskt. Aldrig att den kritiken skulle yttras när samma arbete utförs från pressavdelningar på storföretag och intresseorganisationer.

Vi har metoderna för att få politiker och beslutsfattare att lyssna, och för att få journalister att öppna mejlboxen och ta in våra tips. Vi ser till att de har ett bra underlag för beslut eller publicering, men i slutändan är det inte vi som pr-konsulter som tar besluten eller skriver artiklarna. Grunden för vårt arbete är att vi lever i en demokrati, med fri, oberoende press och folkvalda politiker som tar egna beslut.

Utan dessa grundbultar skulle vi som pr-konsulter inte ha något jobb. Vi är en legitim del av det demokratiska samhället. Föreställningen att pr-branschen skulle göra mer skada än nytta i vår demokrati vilar på okunskap som göds av bristen på transparens. Varför brottas vår bransch då fortfarande med hyschhysch?

När vi har ont i en tand går vi till tandläkaren. När vi behöver rättshjälp går vi till en advokat. När våra kunder behöver hjälp med att nå ut med sina budskap går de till oss. Svårare än så är det inte. Många av oss har lång utbildning och erfarenhet, som gör oss till goda rådgivare, något vi är stolta över.

En del av förklaringen kommer från branschen själv. Det har nyligen kommit ett nytt ord in i svenska språket: gammelmedia, till skillnad från nya sociala medier. Vår bransch har gammel-pr. Pr-konsulter som värnar om onämnbara kunder, hemliga lobbyister och dolda agendor. Det finns många exempel som visar att stängt går före öppet. Visst är vi unika och har unik kunskap, men inte så unika att vi inte tål öppenhet.

Vi kan berätta vilka vi jobbar för. Vi kan redovisa våra agendor. Och vi kan jobba öppet och reglerat. Hemlighetsmakeri leder till att medier tror att vi har något att dölja, medan öppenhet leder till trovärdighet.

Vi är en modern bransch, beredd på förändring. Många av oss har kastat sig in i den nya världen sociala medier, som styrs helt av just öppenhet. Anamma, eller bli utfryst. Den som försöker manipulera medborgarna i den sociala media-världen är rökt, vilket en del dyrköpt fått erfara när de avslöjats med fejkade avsändare och annat falskt beteende i olika nätforum. I denna nya värld är öppenhet en heder. Man delar generöst med sig av källor och kunskap. På samma sätt borde vi pr-konsulter vara öppna med vårt arbete.

En sluten pr-värld bidrar till hemlighetsmakeri som skadar vår bransch. En av de viktigaste hörnstenarna i medieträning är öppenhet och ärlighet. Ljug aldrig för en journalist, berätta din sanning. Samma sak bör gälla oss pr-byråer när vi hjälper kunder att uppnå sina strategiska mål. Det är vår egen trovärdighet det handlar om, och våra möjligheter att utvecklas som bransch.

Låt oss alla bidra till en öppen och avdramatiserad pr-bransch, där transparens är en heder, och där våra kunder är stolta över oss.

Karin Pontén

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.