Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag25.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Debatt

"En bra säljorganisation är som ett lag"

Publicerad: 10 December 2010, 05:23
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:28

Två pepp-filmer från säljorganisationerna på HR North och Tre hånas just nu på Youtube och kritiseras hårt på dagensmedia.se. Nu rycker säljaren Peter Paunovic ut till försvar.


De senaste veckorna har vi fått bevittna dels raketen på HR North, dels Tres peptalk-video i samband med en av deras ”power-week”. Båda företeelserna har möts av hårda kommentarer och irriterande inlägg om vilka typer säljledningen, säljare och annat ”löst folk” är. I fallet HR North så hamnade inslaget till och med på tv, och Roger Persson var nominerad till att få en rosa kanin efter sig i en vecka. 

Min stora fråga är varför? Om vi hade sett ett lag peppa sig inför en viktig match genom att göra raketen, hade vi reagerat likadant då? Nej, antagligen inte, tvärtom hade vi hyllat lagets energi och kraft.

Det är ingen skillnad.

Säljteamet på företagen är som de lag som peppas att prestera sitt allra yttersta. Men istället för en idrottsförening så är det ett företag man spelar för. Baksidan? Precis som en spelare som inte platsar i laget så blir man bänkad om man inte klarar trycket? Är det hemskt? Är det mobbning? Nej, mobbning är att låta någon fortsätta år ut och år in med ett jobb som hon eller han inte ens själv gillar.

Energi och kraft, känn på de orden. Hur många önskar inte att de hade mer energi? Mer kraft? Och hur många önskar inte att chefen kunde hjälpa dem i det? Hur många önskar inte att ledningen såg mig också. Killarna och tjejerna som jobbar på nämnda sälj-organisationer är privilegierade, för de får den uppmärksamheten, dagligen, det får inte vi andra.

Så vi må tycka vad vi vill om metodiken som Tre, HR North och andra säljorganisationer använder, men för dem så fungerar det och de gör åtminstone något. Vi andra kanske får nån form av peptalk på en kickoff en eller två gånger per år.

Faktum är att vi alla skulle behöva någon form av peptalk i dessa tider. Jag skulle vilja se ett videoklipp från Banverket (eller den del inom Trafikverket som nu har hand om järnvägarna), där de samlas för att peppa varandra till ”INTE ETT ENDA TÅG SKA STÅ STILL I DAG!”. Eller att SJ:s ledning skickade ut en peppningsvideo där man hjälper personalen att orka anstormningen av resenärer runt jul och nyår.

Så min uppmaning är, försök att se vad du själv skulle vilja göra för att peppa dig själv, hur skulle du vilja bli peppad av dina chefer. Blir du det? Men, vad du än gör, ta inte av din negativa energi och gör den större genom att förakta dem som faktiskt försöker göra vardagen lite mer energirik.

Peter Paunovic

PSP Media

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.