Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag01.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Debatt

"En bra berättelse är fortfarande en tillgång"

Publicerad: 30 Maj 2011, 04:03
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:09

Dagens Medias krönikör Martin Gelin hyllar tidningsledgendaren Tina Brown.


I mer än tre decennier har tidningsredaktören Tina Brown fungerat som en bro mellan olika mediesfärer  mellan den brittiska och den amerikanska; den seriösa och den skvallriga; Washington och Hollywood.

Med sina två nuvarande projekt, nyhetssajten The Daily Beast och veckomagasinet Newsweek en dubbelburgare som i New Yorks medievärld kallas "News-Beast" kan hon även utgöra en brygga mellan den gamla, långsamt utdöende tidningsvärlden, och den digitala mediekulturen.

Tina Brown odlade sin förmåga som tidningsredaktör på brittiska Tatler på 1980-talet, där hon fyrdubblade upplagan. Hon flyttade sedan till New York, där hon förvandlade två då sömniga magasin  Vanity Fair och The New Yorker till oumbärlig måsteläsning.

När hon lanserade Daily Beast för tre år sedan var det tydligt att hon förstått systemskiftet i amerikanska medier. Ett starkt, traditionellt varumärke  som, säg, Vanity Fair var inte längre tillräckligt för att fåfolk att läsa och sprida dina artiklar.

Daily Beasts slogan "Read this – Skip that" signalerade att Brown förstått att konkurrensen om läsare ökat en smula sedan 1990-talet. Man skulle kunna besöka Daily Beast för att spara tid, för att slippa läsa en massa annat.

Läsarnas uppmärksamhet var numera lika flyktig som deras lojalitet  för att behålla dem var man tvungen att producera intelligent, överraskande journalistik som får folk att prata, tipsa sina vänner och skicka vidare länkar.

Det är knappast smärtfritt att etablera ett varumärke för seriösa nyheter i dagens digitala djungel. Rupert Murdoch fick erfara det när han lanserade Ipad-magasinet The Daily, som på ett par månader gick från att vara världens mest omtalade medieprojekt till att publicera världens minst omtalade artiklar.

Men för Daily Beast verkar det ha gått bättre. Sajten har fördubblat antalet läsare sedan förra året från två till fyra miljoner. Även Newsweek har vänt sin nedåtgående trend. Lösnummerförsäljningen av Newsweek har nästan fördubblats sedan Brown tog över. Prestigeannonsörer som Chanel, BMW och Louis Vuitton har återvänt.

Hon har rekryterat en rad briljanta skribenter, många med brittisk bakgrund Niall Ferguson, Robin Givhan, Michelle Cottle, bloggaren Andrew Sullivan.

Till skillnad från de flesta amerikanska tidningsredaktörer är hon inte livrädd för att fylla tidningen med kvinnor, varken som intervjuobjekt eller i redaktionen.

Brown har också haft det goda omdömet att publicera en och annan pompös idiot, som när Bernard-Henri Lévy försvarade IMF-chefen Dominique Strauss-Kahn häromveckan. En vidrig text, men folk pratade om den.

Receptet är detsamma som Brown använt sedan 1980-talet: en kombination av det seriösa och det glamourösa. Det ord Brown använder mest när hon pratar om journalistik är "sexig". Det hon menar är: något som fångar vår uppmärksamhet.

Adam Moss, en annan av New Yorks riktigt begåvade tidningsredaktörer (på New York Magazine), berömde nyligen Tina Browns förmåga att "beskåda världen och omedelbart hitta en bra berättelse".

Nästan inget är sig likt i dagens medielandskap, jämfört med i början av Browns karriär. Men att hitta en berättelse som folk pratar om är fortfarande en tillgång som är ovärderlig, oavsett var texten publiceras.

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.