Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag28.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Debatt

Ehsan Fadakar: "Jag ser inte på Facebook med naivglasögonen"

Publicerad: 16 November 2015, 11:49
Uppdaterad: 6 December 2015, 20:21

REPLIK. Aftonbladets Ehsan Fadakar vänder sig emot Dan Willstrands analys av Instant articles. Ehsan Fadakar anser att det behövs konkret användardata för att ta beslut om närvaro på Facebook.


Ämnen i artikeln:

Instant articlesAftonbladet

Det är flera faktorer som avgör en publicists räckvidd på Facebook och det är alldeles för tidigt för att konstatera att Instant articles kommer att sänka utgående trafik eller inte. 

Först och främst är det viktigt att inte glömma bort att de aktörer som undersökningen bygger på har nästan alla börjat i stor utsträckning publicera video direkt på Facebook. Det är därför inte förvånande att deras "trafik" sjunker. De byter alltså ut sina länkar till direktvideo. Vad de förlorar i trafik på sajten tar de igen i antal visningar av sitt videoinnehåll. Att de ännu inte har en affärsmodell för detta är en helt annan sak.

Dessutom spelar det roll hur många olika aktörer som finns och satsar på en stor närvaro på Facebook. Om fler konkurrerar om utrymmet, det vill säga närvaro i Facebooks news feed, så får likartade inlägg lägre räckvidd, även om totalen fortfarande är hög. För något år sen dröjde det upp till flera timmar innan till exempel traditionella medier uppdaterade sina Facebooksidor med en pågående nyhetshändelse som många på Facebook pratade om. De aktörer som var snabbt ute fick motorväg till användarna på Facebook. I dag ser det helt annorlunda ut, många är snabbare, vilket gör att ett enskilt inlägg inte får samma snabba räckvidd. Sen finns det flera andra viktiga faktorer som gör skillnad, men det får mina branschkollegor komma fram till på egen hand. 

Jag ser inte på Facebook med naivglasögonen på, men jag tror på att man ska ha korrekt, konkret användardata för att kunna ta korrekta, konkreta och strategiskt viktiga beslut om närvaro på Facebook. Att gissa sig fram efter att ha läst artiklar på amerikanska techsajter är inte rätt väg framåt.

Ehsan Fadakar

Chef för sociala medier på Schibsted.

LÄS ÄVEN:

Dan Willstrand: "Mediernas trafik från Facebook rasar"

Ämnen i artikeln:

Instant articlesAftonbladet

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.