Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag21.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Debatt

"E-butikerna barrikaderar sig"

Publicerad: 24 April 2008, 06:56
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:30


Tänk er en butiksinnehavare på fina gatan i stan som sätter upp ett sotat skyltfönster för att ingen ska kunna kika in på varorna där inne. Sedan barrikaderar han dörren för att absolut ingen ska veta vad som finns i butiken. Istället köper han dyra annonser där kunderna får en chans att se vad som erbjuds. Vad jag vet har detta aldrig hänt i den verkliga världen, men det är snarare regel än undantag på nätet.

Om jag söker på Sony Ericsson P1i i Google så listas i tur och ordning Sony Ericssons egen sajt, en prisjämförelsesajt, en prylblogg, en mobiltidning, och så vidare. På sidan två, plats nio hittar jag den första e-butiken. Här har vi tappat 99,99 procent av sökpubliken och det blir inga affärer. Det går att söka på många andra produkter som svenskarna gärna köper på nätet med samma usla resultat.

69 procent av de svenska nätshopparna anser att sökmotorer är viktiga informationskällor inför köp, enligt European Interactive Advertising Association. Kunderna gör sin läxa på nätet och vet exakt vad de vill ha när de väl går in en butik. Med hjälp av Google och prisjämförelsetjänster har de hittat all information de behöver.

Trots att sökmotorerna är nätets populäraste tjänster är nästan alla e-handelsplattformar usla på att visa upp produkterna på rätt sätt för sökmotorerna. Incordia, som är en av de populäraste e-handelsplattformarna för medelstora e-handlare, tillsammans med flera andra populära leverantörer, har byggt sin mest använda butiksplattform i ramar som är helt förkastligt för sökmotorerna. Det är dessutom fult och känns väldigt 1990-tal, men det är en annan historia.

Till och med företag som köper de dyraste e-handelslösningarna, för några miljoner kronor, tvingas betala extra för att få nödvändiga funktioner för att klä sig fina i sökmotorernas ögon. Något som borde vara standard är en extrafunktion e-handlarna tvingas betala extra för.

Det finns undantag. Sök på boktitlar och Adlibris och Bokus kommer att listas av Google. Sök på rätt klädmärken och Zoovillage kommer att komma på tredjeplats efter själva varumärkets sajt och Wikipedia. Coolstuff är också sköna att skåda för en sökmotornörd.

Lösningen för dem som sitter på en usel e-handelslösning och inte vet hur man får till bra sökresultat är att köpa sponsrade länkar för att synas i sökmotorerna. Problemet är att det är dyrt och kommer att bli ännu dyrare med tiden ju fler som vill kriga om sökpubliken.

Den andra lösningen är att anlita en sökoptimerare som tar bra betalt för sina tjänster. Sökoptimerarna kommer inte att trolla bort dåliga tekniska lösningar utan lyfter butiken genom att peka på massor av länkar mot butiken. Samma dag som e-handlaren tröttnar på sökoptimeringsräkningarna så försvinner inlänkarna och därmed positionerna i Google.

Under tiden fortsätter e-handelsleverantörerna att sälja sotade fönster. Google är glada för att de får sälja sponsrade länkar. De som vill synas i Googles vanliga resultat bygger egna plattformar eller använder gratislösningar för att få den goda söktrafiken.

Urban Lindstedt, chefredaktör för E-handelstrender

Urban Lindstedt

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.