Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

lördag15.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Debatt

"Driv trafik, men börja i rätt ände"

Publicerad: 21 november 2011, 05:25
Uppdaterad: 6 december 2015, 14:50

Självklart ska du driva trafik till din sajt, men börja i rätt ände. Det skriver Christian Ullmark, och delar med sig av sina tips.


Ställer du dig mitt på gatan och försöker sälja ett par skor kommer du till slut att få ett köp om bara tillräckligt många går förbi.  Många företagare driver sin webbplats enligt samma filosofi: Ökar vi antalet besökare stiger försäljningen. Vackert så, men det finns betydligt mer kostnadseffektiva åtgärder.

Börja med medie-kostnaden

För att förstå problemet börjar vi med mediakostnaden för att driva en person eller ett klick till din sajt. Låt säga att snittvärdet per klick är 10 kronor. 100 000 personer innebär då att kostnaden blir en miljon kronor. Om 2 000 personer blir kunder är konverteringsgraden 2 procent.

Har du inte lust att betala en miljon? Då är tricket att öka konverteringsgraden. Ökar du den från 2 procent till 3 procent behöver du ”bara” driva 66 667 besökare till din webbplats för att få 2?000 avslut. Det motsvarar 33?333 färre klick eller 333?330 kr i mediavärde.

Så hur mycket kostar det att öka konverteringen med 1 procent? Om det är lägre än 333 330  kronor vet du var pengarna ska investeras. Och kom i ihåg att jobbet du gör för att öka konvertering har samma effekt på all trafik till din hemsida – inte bara den du köper.

Tips nr 1: Rätt landningssida

Det är förvånansvärt många företag som förmedlar ett budskap i en annons och sedan skickar konsumenten till sajtens förstasida. Konsumenten får själv leta sig fram till rätt avdelning. Inte så bra då varje extra klick innebär risken att förlora 90 procent av den dyrköpta trafiken. Är budskapet ”Sko-rea” ska annonsen inte leda till skoavdelningen utan fyndhörnan. En enkel åtgärd som glöms bort alldeles för ofta med tanke på att den kan dubblera konverteringsgraden.

Tips nr 2: A/B-testning

Många tycker sig veta vad som funkar och inte på en webbplats. Dessa människor ska du akta dig för. Det enda man vet med säkerhet är att allt ska testas.

A/B testning innebär att du skapar två liknande sidor och driver hälften av trafiken till vardera. På så sätt kan du göra en ändring på den ena och se om den har bättre effekt än vad referenssidan ger. Åter låter det enkelt, men det är skrämmande få företag som arbetar med och har processer för A/B testning.

”Flytta på köp-knappen”

Det är förhållandevis enkla ändringar som kan ge tydliga förbättringar. Att göra sin e-handelscertifiering mer synlig kan vara en, att ändra färg eller position på ”köp” knappen en annan. Du kan se till att all relevant information är synlig utan att behöva scrolla ner, testa olika grafiker eller ändra texterna.

Ändringar som kräver lite mer resurser kan vara en ”drop down” funktion på huvudmenyn så att konsumenten kan se underkategorierna utan att klicka, videofilmer som komplement till texter eller olika köp-flöden som reducera hur många klick det tar att köpa en produkt. Många företag har till och med testat gratis frakt och sett att det påverkar konvertering tillräckligt för att täcka kostnaden.

Självklart måste du driva trafik till din sajt men börja i rätt ände. Optimera mot avslut – det må vara en lead, registrering eller köp. Sedan är det dags att börja öka trafiken.

Christian Ullmark

Ybrant Digital

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.