Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Debatt

”Dramatiskt sämre med Skatteverket”

Publicerad: 30 April 2012, 09:05
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:23

Eva-Lotta Laurin, vd på direktmarknadsförarnas förening Swedma, sågar Skatteverkets hantering av Spar.


Ämnen i artikeln:

SwedmaSkatteverket

Spar, Statens personadress­register, är en av direktmarknadsförarnas viktigaste arbetsredskap. 2009 fick Skatteverket i uppdrag att ta hand om Spar, vilket var en anpassning till EU:s PSI-direktiv. Övergången från Infodata till Skatteverket har varit problematisk. En nyligen genomförd undersökning visar att våra medlemmar – varav många är beroende av Spar i sin dagliga verksamhet – har märkt en dramatiskt försämrad service och kvalitet i leveranserna.

Läget är akut och kritiken mot Skatteverket är massiv.

I dag kan företagen få vänta flera veckor på att få ut uppgifter, trots att det bara borde ta några timmar. Skatteverket levererar färre uppgifter än den tidigare leverantören Infodata, vilket drabbar både företag och konsumenter. Tidigare kunde man få ut urval kodade med län, kommun, församling.

Skatteverket vill inte selektera på födelsedatum, och lämnar inte ut uppgifter om målsman vars barn har avlidit för att företagen ska kunna undvika utskick till dem.

Medlemmarna berättar också om regelrätta felaktigheter i de data som Skatte­verket levererar.

I dag finns 115 000 personer som anmält till Nix-adresserat att de inte vill ha direkt­reklam, men detta respekterar inte Skatteverket. De tvättar nämligen inte sina uttag mot Nix-adresserat, vilket själv­fallet är oacceptabelt.

Skatteverkets agerande drabbar företagen, men också medborgarna. Utskick görs nu till större och mer grovt tillyxade grupper än nödvändigt.

Enkäten visar att Skatte­verket har bristande kompetens och förståelse för marknadens behov. Infodata hade en mer affärsmässig attityd, vilket underlättade för våra medlemsföretag. Det är därför inte förvånande att utbudet av produkter och tjänster har försämrats sedan Skatteverket tog över.

Ett återkommande problem har varit att Skatteverket haft problem med att hålla sina löften om starttidpunkter för nya tjänster. Information om förseningar har kommit sent och våra medlemmar har inte fått den planeringshorisont som är nödvändig.

EU:s PSI-direktiv syftade till att öppna för konkurrens och göra offentliga register tillgängliga till självkostnadspris. I Sverige ersattes ett privat monopol med ett statligt, något som definitivt missgynnat svenska företag och konsumenter. Det är uppenbart att Skatteverket inte visar något större intresse för företagens önskemål. Vi anser därför att regeringen så fort som möjligt måste öppna upp för återförsäljare som kan utveckla nya tjänster och produkter utifrån de behov och önskemål som finns på marknaden.

I inväntan på en sådan förändring vill vi från Swedmas sida ha ett nära samarbete med Skatteverket. Det finns många angelägna samarbetsområden, exempelvis utvecklingen av de nya Spar-rutinerna och de tester som måste göras för att minska riskerna för fel i de data som levereras till slutkunderna. Ett annat orosmoln är att Skatteverket ska ta över de så kallade aviseringstjänsterna, något som kommer att få ännu större genomslagskraft än tjänsterna för målgrupps­urval.

Eva-Lotta Laurin

vd Swedma


Ämnen i artikeln:

SwedmaSkatteverket

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.