Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Debatt

"Det våras för dagspressen"

Publicerad: 29 April 2010, 04:24
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:52

Annonseringen i dagspress tycks ha nått sin botten och nu ser vi en uppgång, skriver TU:s chefer - och ger en känga till "dödgrävarna".


Det har pratats och skrivits en hel del om den svenska dagspressindustrins problem sedan Lehman Brothers ansökte om konkurs den 15 september 2008. Då drabbades den svenska tidningsindustrin hårt och dagspressantagonisterna vädrade morgonluft.

Visst har dagspressen haft det tufft under lågkonjunkturen och precis som alla andra medier (internet undantaget) tappat reklamintäkter. Men med facit i hand vet vi att nedgången främst varit effekten av en historisk lågkonjunktur.

Dagstidningarna är fortfarande vad vi kallar varumärkesbärare. Under det extrema krisåret 2009 minskade volymen varumärkesannonsering i dagspress med endast 4 procent och redan under sista kvartalet 2009 ökade annonsörerna återigen sin varumärkesannonsering i dagspress.

Nedgången i annonsintäkter under krisen har huvudsakligen berott på den konjunkturkänsliga rubrikannonsmarknaden. Det är den som rasat dramatiskt. Som den alltid gör när efterfrågan på konjunkturkänsliga varor och tjänster minskar. Men det har ingenting med mediets egenskaper att göra. Och när varumärkesannonsörerna kommer tillbaka så är det dagspress som gäller.

Dagstidningarna är fortfarande starka på utbudsannonsering. Dagligvaruhandeln har hittat tillbaka till dagspressen igen. Motorannonseringen tilltar kraftigt. Och den viktiga platsannonseringen kommer, i takt med minskande arbetslöshet, att öka igen. Liksom rubrikannonsmarknaden åter kommer att växa med konjunkturuppgången. 

Annonseringen i dagspress tycks ha nått sin botten och vi, och många med oss, ser nu en uppgång. Annonseringen på dagstidningssajterna har redan vänt och ökar. Ett ytterligare positivt vårtecken är kvällspressens tillväxt. I förra lågkonjunkturen efter millennieskiftet växte kvällspressens annonsintäkter kraftig i övergången mellan låg och högkonjunktur. Och vi ser nu detta hända igen.

Vi kan se fram emot ett händelserikt år med nyheter om Fotbolls-VM, Kungligt bröllop och Riksdagsval. Det driver lösnummerförsäljningen och när konjunkturen vänder kan antalet prenumerationer öka. Ett ökat tidningsläsande ger ökad möjlighet att synas för alla annonsörer. Att det våras för dagspressen borde glädja alla tryckerier, distributionsföretag, pappersleverantörer, mediebyråer och reklambyråer.

Under lågkonjunkturen har kverulanterna positionerat sig genom att stå bredvid och klaga och klandra. Klagovisorna har varit många, långa och högljudda. Utan att någon presenterat några långsiktigt lönsamma och trovärdiga alternativ.

Samtidigt har vardagshjältarna i tidningsindustrin slitit hårt med att utveckla sina verksamheter för att stå bättre rustade att möta framtiden och, förhoppningsvis, den förestående högkonjunkturen. Just nu ser det ljust ut. Siffrorna säger det. Det våras för dagspressen. Dödgrävarna kan gå hem.

Anna Serner

vd, TU

Fredrik Rogberg

analyschef, TU

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.