Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag31.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Debatt

"Det räcker inte med unik reklam"

Publicerad: 7 April 2016, 05:00
Uppdaterad: 7 April 2016, 07:49

DEBATT. Reklamens roll är på väg att förändras radikalt. Traditionell marknadsföring räcker inte för att engagera kunder, vi måste använda designtänkande för att skapa produkter och tjänster som skapar värde på riktigt, skriver Ulrika Ewerman, designstrateg på Veryday.


I Guldäggets reklamaffischer i Stockholms tunnelbana står det talande ”Om du inte har en unik produkt, behöver du unik reklam.” Ett budskap som utgår från tesen att det i dagens digitala samhälle blir svårare att sticka ut med sin produkt, men jag vill tvärtemot hävda att digitaliseringen innebär en fantastisk möjlighet för företag att hitta nya sätt att särskilja sig på. Det går bättre än någonsin att erbjuda unika produkter och tjänster som skapar värde på riktigt, genom en genuin förståelse och empati för sina kunder och deras behov.Vi vet alla att konkurrensen hårdnar, marknaderna blir fler och konsumenternas makt ökar. Designtänkande, med bäring på verksamhetens alla delar, är ett kraftfullt konkurrensmedel. Vill du engagera dina kunder och stärka varumärket, se då till att göra skillnad och designa din kundupplevelse så att den möter kundernas verkliga behov. I dagens transparenta samhälle räcker det inte med unik reklam, ditt erbjudande behöver skapa värde för att människor ska fortsätta köpa den.Digitalisering skapar nya affärsmöjligheter och det uppstår nya ekosystem där företags produkter eller tjänster används. Tänk på hur varumärke, teknik, funktionalitet och upplevelse skapas och förvaltas av de stora mobiltillverkarna – samma utveckling ser vi nu inom många andra branscher och områden, såsom sjukvård och hälsosektorn, transportindustrin och sportindustrin.Varumärkets och reklamens roll är på väg att förändras radikalt. Traditionella medieinköp kommer även framöver behövas för att en produkt eller tjänst ska nå ut på marknaden. Men att bortse från de stora värden som finns av att tänka nytt och utgå från kundernas verkliga behov är rent slöseri med både tid och resurser.Medieinvesteringarna i Sverige ökar och IRM rapporterade i sin senaste kvartalsrapport (2016-03-01) att medieinvesteringarna under 2015 nådde ännu ett all-time-high med en omsättning som uppgick till nästan 33 miljarder kronor. Vad skulle hända om en del av dessa pengar istället gick till utveckling och innovation? Det är hög tid för företag och organisationer att flytta i alla fall en del av marknadsföringsbudgeten till produkt- och tjänsteutveckling.De företag som ser sin roll i detta föränderliga landskap kommer snart kunna värpa riktiga guldägg.

Ulrika Ewerman, Designstrateg, Veryday.

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.