"Det oengagerade engagemanget på Facebook "

2011-02-17 08:10  

Engagemanget på Facebook väger lätt, tycker marknadsföringstudenten Maria Hillerström. "Man deltar gärna i manifestationer så länge man inte behöver resa sig från sin stol", skriver hon.

Förra veckan genomfördes en global manifestation på Facebook till förmån för protestanterna i Egypten - A Virtual ”March of Millions” in Solidarity with Egyptian Protestors. Manifestationen, som pågick under tio dagar, har i skrivande stund 865 292 deltagare som på Facebook visar sitt stöd för Egyptens folk.

Samtidigt pågick en liknande manifestation på Facebook, syftet är också här att visa solidaritet för de som kämpar för sina rättigheter i Egypten.

Faktum är att manifestationerna har nästan identiska namn och mål bortsett från en enda liten detalj. ”Virtual” har i denna manifestation bytts ut mot ”Actual” - An Actual ”March of Millions” in Solidarity with Egyptian Protestors. En faktisk manifestation, en manifestation som äger rum på gator och torg världen över, lördagen den 12 februari.

Denna manifestation har, i skrivande stund, 90 deltagare. Ett litet ord och en skillnad på 865 202 deltagare.

Detta säger mycket om hur människor ser på sitt engagemang på Facebook. Man deltar gärna i manifestationer, tycker att det är viktigt att visa var man står i olika mer eller mindre viktiga frågor så länge man inte behöver resa sig från sin stol. 

I den i dagarna nysläppta boken Sociala? Medier? – En antologi om en ny tid skriver Szofia Jakobsson om det oengagerade engagemanget på internet, slacktivism som hon kallar det. En slacktivist är någon som med minsta möjliga ansträngning visar sympati för en särskild fråga eller rörelse. Hon menar att det finns en stor skillnad mellan ett äkta engagemang och en för stunden stor längtan efter uppmärksamhet - ett oengagerat engagemang är ett engagemang som väger ganska lätt.

Även journalisten Sanna Trygg tar i samma bok upp fenomenet. Hon undrar över det egentliga syftet när effekten av engagemanget är minimalt. Hon jämför också dagens virtuella demonstrationer med historiska demonstrationer som lett till att kvinnor fått rösträtt eller att slaveriet avskaffats.

Båda dessa texter tar upp ”problemet” med att engagera sig på Facebook - engagemangen urvattnas, det betyder liksom ingenting längre. Det är knappast någon som tror eller ens bryr sig om huruvida den som ligger bakom en sida på Facebook kommer att driva frågan vidare med ens eget stöd i ryggen. Så vilken skillnad gör egentligen ett deltagande i en grupp på Facebook?   

Kanske är det bättre att göra lite än att inte göra något alls? Men hur är det i ett fall som ”A March of Millions” där knappt ett hundratal av alla de som väljer att stödja den virtuella manifestationen kan tänka sig att faktiskt gå ut och demonstrera? Känns inte en knapptryckning då ganska futtig?  För det var knappast för att 865 292 människor stöder protestanternas kamp på Facebook som Egyptens president Mubarak till slut avgick i fredags.                                                                                                                        

Maria Hillerström, pr- och marknadsföringsstudent vid Högskolan för lärande och kommunikation i Jönköping. 

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt