Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Debatt

”Det närmar sig fiasko, eller?”

Publicerad: 20 Juni 2012, 06:50
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:18

De svenska byråerna har ännu inte vunnit något guld när lejon har delats ut i 7 av 15 kategorier. Och vi kan inte längre sätta vårt hopp till Cyber, skriver Dagens Medias Madeleine Östlund.


Ämnen i artikeln:

Cannes Lions 2012

Den stora frågan i Cannes är: var har de svenska gulden tagit vägen?

Igår regnade bronsen över de svenska byråerna, och det har också blivit en del silver, men det känns som om något saknas.

För att låna en sportmetafor – vi har bredden men saknar spets.

En liten ljusglimt är dock kategorin Mobile där DDB, Mobiento, Åkestam Holst, CP+B och Forsman & Bodenfors vunnit hela nio brons tillsammans. Det är ändå bra med tanke på att det är en helt ny kategori som byråerna därmed ännu inte är vana att tävla i. Men å andra sidan så hade de svenska byråerna skickat in hela 83 bidrag till kategorin.

Det närmar sig fiasko, eller?

Tittar man på statistiken så får man en inte så tokig bild av de svenska byråernas prestation.

Förra året hade svenska byråer vunnit sammanlagt tre guld, åtta silver och elva brons efter Cannes Lions första tre dagar.

I år har vi ”bara” vunnit 13 silver och 21 brons.

Det vill säga 34 lejon. Det är mycket.

Förra året vann svenska byråer totalt 31 lejon – efter bara tre dagar har vi alltså slagit förra året och närmar oss rekordåret 2010 (47 lejon) med stormsteg.

Men vi har de senaste åren vant oss vid att vinna guld, och också ett och annat Grand Prix, så förväntningarna är höga. Dessutom tävlar de svenska byråerna mer än någonsin i år.

Så varför inget guld?

I Sverige har vi länge kunnat skryta om att ligga långt framme när det gäller digitala medier. Men i år har de svenska byråerna bara 15 nomineringar i Cyberkategorin som under fler år varit svenska byråers flaggskepp.

Det verkar helt enkelt som om de andra länderna kommit ikapp.

En anledning till att de gör det tror jag kan vara att svenska kreatörer ofta flyttar utomlands. Nyligen lämnade exempelvis de kreativa cheferna Andreas Dahlström och Adam Kerj sina svenska byråer för äventyr på andra sidan Atlanten.

Dessutom hägrar jobb på utländska byråer för många Berghsstudenter.

Talangerna stannar helt enkelt inte hemma.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Cannes Lions 2012

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev