Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag13.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Debatt

"Det lönar sig att utveckla varumärket internt"

Publicerad: 12 Januari 2009, 11:05
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:24

<b>DEBATT. </b>Alla framgångsrika varumärken har en sak gemensamt, och det är en stark intern varumärkeskultur. Det menar Michael Nilsson, varumärkeskonsult på Manifesto.


Apple, Google, Ikea och Nike är stora profeter på hemmaplan, men det krävs inte ett varumärke i världsklass för att det ska löna sig att stärka varumärket i de egna leden. I tidernas tuffaste medieklimat är intern varumärkesutveckling mer lönsam än någonsin, eftersom den ökar utväxlingen på andra marknadsinvesteringar.

En stark varumärkeskultur är första steget på vägen mot ett starkt varumärke. Under resans gång handlar internal branding inte bara om dem som arbetar med marknadsföring i en eller annan form utan också om övriga medarbetare. I dag behöver alla som jobbar i varumärkets vardag ha en professionell förståelse för vad den egna arbetsinsatsen betyder för varumärket. Ändå förstår man inte alltid värdet i en stark varumärkeskultur och ofta behandlas den interna förankringen ganska styvmoderligt. Dock pekar en rad olika faktorer på att intresset håller på att öka.

I takt med medielandskapets fragmentering blir traditionella kanaler allt mindre kostnadseffektiva, vilket väcker intresset för att skapa egna kanaler och utveckla personalen. Även den stadigt ökande e-handeln ställer krav på att stärka den egna varumärkeskulturen. Eftersom den fysiska kontakten minskar under köpprocessen, ökar istället kraven på den serviceleverans och den kundkontakt som finns kvar. Detta sker samtidigt som unga blir mer individorienterade, vilket gör att service blir ännu mer utslagsgivande som konkurrensfördel. Allt sammantaget bidrar till ett ökat behov av att stärka banden mellan medarbetare och varumärke.

Enkelt uttryckt består intern varumärkesutveckling av fyra olika processer: Ledarskap - Strategi - Internkommunikation - Engagemang. Om var och en ska kunna bidra till att stärka den egna varumärkeskulturen måste varumärkesarbetet fokusera på de delar som har direkt bäring på varumärket.

Här är en enkel gör-det-själv-guide till den interna varumärkesprocessen:

1. Hitta rätt ruta ett. Många interna projekt tenderar att fokusera på strukturella frågor, som internkommunikation och intranät. Intern infrastruktur är naturligtvis viktig, men det är lika viktigt att du påbörjar arbetet där dina medarbetare står i dag och inte där du tror att de befinner sig.

2. Planera hela varumärkesprocessen, men arbeta med en del i taget. Genom att arbeta i korta och väl avgränsade projekt ökar du utväxlingen på det interna varumärkesarbetet.

3. Starta med en positiv referensgrupp. För att få bästa tänkbara start är det viktigt att börja i rätt del av organisationen. Med rätt personer ombord redan från start får projektet den interna förankring det behöver. Referensgruppens input är också värdefull när det blir dags att hantera negativa attityder.

4. Välj mätbara mål, gärna i dialog med medarbetarna och om möjligt ända ner på individnivå. Praktiskt taget alla aspekter av den interna varumärkesutvecklingen går att följa över tiden.

5. Dramatisera istället för att informera. Inte minst när det gäller de delar av varumärkesarbetet som handlar om att öka medarbetarnas engagemang är det viktigt att skapa upplevelser. I värsta fall ska dina interna PM konkurrera med Youtube.

6. Bädda för behagliga överraskningar. Alla brösttoner måste varumärkets ambassadörer känna att de kan stå för utanför huset. Till syvende och sist är det allt arbete i varumärkets vardag som avgör om den interna varumärkesutvecklingen kommer att lyckas eller inte.

Michael Nilsson är varumärkeskonsult och driver designbyrån Manifesto.

Michael Nilsson

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.