Gå direkt till textinnehållet

"Det krävs en tydlig plan över hur migreringen ska gå till"

TIPS OCH INSPIRATION. Carolyn Lööw, SEO Consultant på Curamando, förklarar vikten av att tänka på sökmotoroptimering vid webbplatsmigreringar.

En webbplatsmigrering är ett av de mest kritiska projekt en digital organisation kan ge sig på. Felaktiga beslut resulterar ofta i drastiska trafikbortfall och i slutändan förlorad försäljning. Och det kan gå snabbt! Oavsett om en migrering utförs för att byta teknisk plattform, för att uppdatera URL- eller innehållsstruktur eller av någon annan anledning är arbetet kantat av fallgropar. Känner man inte till dem är risken överhängande att man trillar i.

Grafen illustrerar ett verkligt exempel på hur organisk synlighet störtdykt efter en webbplatsmigrering – ett tillfälle som sannolikt resulterade i ett flertal krismöten och press på de digitala avdelningarna. Just tappad trafik och försäljning är något som snabbt brukar få företagsledningen att reagera.

I takt med att allt fler webbplatser byggs på nya tekniska lösningar ställs högre krav på kunskap för att säkerställa att innehållet finns tillgängligt för Google. Detta gäller vid lansering av en ny sajt, men är ännu viktigare vid migrering av en befintlig webbplats med redan upparbetad synlighet och organisk trafik. 

De vanligaste anledningarna till misslyckade migreringar är bristande insikt i hur Google läser innehåll eller att SEO-kompetens tas in alldeles för sent i projekten. Den gamla sanningen att en migrering alltid leder till tappad trafik och synlighet är helt enkelt inte sann – med rätt kompetens och planering ska det kunna ske utan knappt märkbara tapp.

Det är inte ovanligt att man hör argumentet "vi lanserar den nu, så fixar vi resten sedan". Problemet är att det i många fall bara tar några dagar att tappa synlighet, men det kan ta flera månader att få tillbaka den. Även när problem åtgärdas omgående. För att undvika detta krävs en tydlig plan över hur migreringen ska gå till, tillsammans med en kartläggning över den gamla och den nya sajtstrukturen. Alla sidor som inte kan hittas är en potentiell tappad sida från Googles sökresultat, vilket i slutändan riskerar att leda till förlorad försäljning.

Förutom kartläggningen finns det flera andra delar av en migrering som måste tas hänsyn till för att se till att Google kan läsa innehållet. Det finns många duktiga webbyråer som kan grunderna i SEO, men precis som i de flesta yrken är det svårt att enbart läsa sig till hur något fungerar. En stor del av de rekommendationer vi ger är baserade på erfarenhet och egna tester – och det gäller att hänga med, spelreglerna ändras konstant.

"Exempel på uttalanden från Google som inte ger en komplett bild"

En av de vanligaste diskussionerna som uppstår mellan utvecklare och sökmotoroptimerare är den infekterade frågan kring om Google kan läsa JavaScript eller inte. Problemet uppstår då Google officiellt säger att de kan det, utan att specificera vad som krävs. Svaret är i själva verket mer komplicerat än ett ja eller ett nej. Teknologin finns, men för att webbplatsen faktiskt ska indexeras ställs höga krav på både webbplatsen och sökmotorn.

Webbplatser helt byggda i JavaScript tar längre tid och kraft att crawla än motsvarande webbplats byggd i HTML, eftersom all kod måste kompileras innan länkarna kan följas. HTML läses däremot uppifrån och ned, vilket gör att länkar till andra sidor kan följas och sidorna crawlas parallellt med varandra.

Det här är bara ett exempel på uttalanden från Google som inte ger en komplett bild. Ett annat populärt exempel är internationella sajter, där Google vid flera tillfällen sagt att det inte spelar någon roll om de olika språkversionerna ligger på olika domäner, på subdomäner eller i subfolders, trots att en mängd oberoende studier tydligt visar något annat. Även här är det dock svårt att läsa sig till ett entydigt svar, speciellt om man saknar den skepsis mot Googles uttalanden som några år i branschen för med sig.

Detta är ett par av fallgroparna som kan dyka upp och ett migreringsprojekt är sällan det andra likt. Chansen är god att ett enskilt projekt behöver en helt unik plan utifrån varför man utför migreringen, mellan vilka plattformar man flyttar, hur tidsplaneringen ser ut, vilka avdelningar som ska utföra kritiskt arbete och i stort hur projektet leds från start till mål.

De flesta företag skulle aldrig anlita en revisor eller skattejurist som endast Googlat sig fram till hur något ska göras. Alla vet att det kräver erfarenhet för att behärska området och att det annars kan bli riktigt dyrt. Så varför göra misstaget när det gäller en webbplats – speciellt om den organiska trafiken idag står för en viktig del av omsättningen?

Carolyn Lööw, SEO Consultant på Curamando

Publicerad 2018-04-04 09.27Uppdaterad 2018-04-04 09.40

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: