Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Debatt

"Det här är planen"

Publicerad: 26 Augusti 2010, 06:05
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:41

Vi kan bidra med affärskreativitet till affärslogiken. Vi kan förvandla en företagsstruktur till en företagskultur. Vi kan skapa innovativa upplevelser, tjänster och distributionskanaler. Eller så gör vi en skön annons. David Orlic svarar Martin Schori.


Ämnen i artikeln:

David OrlicGuldäggetVolontaireMartin SchoriDagens Reklammotståndare

I sin krönika "Vad är planen?", frågar sig Martin Schori varför reklambranschen så desperat vill ha nyckeln till styrelserummet och huruvida vi vill maximera företags affärer eller bara uttrycka oss kreativt och vinna Guldägg. Eftersom mitt namn nämns i texten, vill jag bruka tillfället till en replik.

Det här är planen, Martin.

1. Vid det här laget är vi alla överens om att det inträffat ett maktskifte i världen, ett maktskifte som påverkar politik, vetenskap, kultur och ekonomi, ett maktskifte vars viktigaste verktyg av en händelse är detsamma som vårt: kommunikation. Reklambranschen består numera av två miljarder människor med internetuppkoppling som rekommenderar saker för varandra.

2. Om kommunikation plötsligt är summan av ett företags samtliga interaktioner med mänskligheten, måste vi som utformar den få en rimlig chans att överblicka alla dessa interaktioner och försöka förvandla dem till relationer. Styrelserummet, eller ledningsgruppen för den delen, är en bra utsiktsplats.

3. Därifrån kan vi enklare se, bestämma och implementera hur olika delar av organisationen (forskning och utveckling, marknadsföring och försäljning till exempel) kan samarbeta för att skapa innovativa upplevelser, tjänster, distributionskanaler, till och med nya produkter och affärsområden.

4. Genom att tillämpa vår förståelse för mänskliga drömmar och behov, tillför vi affärskreativitet till affärslogiken och kan förvandla en företagsstruktur till en företagskultur. Resultatet blir kommunikation som gör avsändarna rika, deras anställda stolta, deras kunder glada, deras konsulter prisade och världen lite roligare.

5. Eller så gör vi en skön annons.

David Orlic är copy på reklambyrån Volontaire


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev