"Det handlar inte om att 'peka finger' utan att se möjligheter"

2016-10-20 16:25 Amanda Törner  
"Att höja den breda kunskapsnivån på sikt går inte på tvärs med att i det korta perspektivet dra nytta av hur kommunikationsmarknaden förändras av digitaliseringen. Det handlar med andra ord inte om att 'peka finger' utan snarare om att utnyttja det gyllene tillfälle som finns här och nu", skriver Mikael Zillén.

SLUTREPLIK. Att höja den breda kunskapsnivån på sikt går inte på tvärs med att i det korta perspektivet dra nytta av hur kommunikationsmarknaden förändras av digitaliseringen, skriver Mikael Zillén som svar till Carsten Carlsson.

Som slutreplik vill jag gärna framhålla att jag inte ser ett större motsatsförhållande i det Carsten Carlsson tar upp och det jag skriver om, jag tror att vi ser på frågan med olika tidsperspektiv. Vilket i och för sig kan leda till olika slutsatser.

Att den pågående digitaliseringen skapat och kommer skapa helt nya förutsättningar för kommunikation, och andra discipliner, ser vi regelbundet exempel på; branscher stöps om, gamla jobb försvinner och helt nya växer fram. Att fler och fler människor är ständigt uppkopplade skapar helt nya kommunikativa möjligheter och risker. Det är med dessa risker och möjligheter i åtanke, och framförallt det ekonomiska värden de kan översättas till, jag är övertygad om att kommunikationschefens roll och kunskaper kommer att värdesättas allt högre, om man är villig att ta ett steg fram och visa handlingskraft.

Denna utveckling pågår just nu. För de individer som inser detta finns stora möjligheter att ta klivet upp och bli en viktig del av ledningsgruppen. Sen är det upp till branschen att lyfta fram hur dessa nya möjligheter ser ut och visa på personer som faktiskt har lyckats ta steget.

Att ha en bredare ekonomisk förståelse parat med kunskap om kommunikation och insikter om hur digitaliseringen kan påverka en verksamhet skapar helt unika och värdefulla erfarenheter som alla verksamheter kommer att behöva. Denna utveckling behöver naturligtvis även genomsyra de kunskaper branschen som helhet besitter och utbildningarna bör, om så inte redan sker, göra precis som Carlsson skriver "verifiera dess relevans kontra verkligheten".

Att höja den breda kunskapsnivån på sikt går inte på tvärs med att i det korta perspektivet dra nytta av hur kommunikationsmarknaden förändras av digitaliseringen. Det handlar med andra ord inte om att "peka finger" utan snarare om att utnyttja det gyllene tillfälle som finns här och nu.

Mikael Zillén, Seniorkonsult & Digital Specialist på Box Communications

Amanda Törner

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt