Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag21.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Debatt

"Det handlar inte om att 'peka finger' utan att se möjligheter"

Publicerad: 20 Oktober 2016, 14:25
Uppdaterad: 20 Oktober 2016, 14:35

SLUTREPLIK. Att höja den breda kunskapsnivån på sikt går inte på tvärs med att i det korta perspektivet dra nytta av hur kommunikationsmarknaden förändras av digitaliseringen, skriver Mikael Zillén som svar till Carsten Carlsson.


Som slutreplik vill jag gärna framhålla att jag inte ser ett större motsatsförhållande i det Carsten Carlsson tar upp och det jag skriver om, jag tror att vi ser på frågan med olika tidsperspektiv. Vilket i och för sig kan leda till olika slutsatser.

Att den pågående digitaliseringen skapat och kommer skapa helt nya förutsättningar för kommunikation, och andra discipliner, ser vi regelbundet exempel på; branscher stöps om, gamla jobb försvinner och helt nya växer fram. Att fler och fler människor är ständigt uppkopplade skapar helt nya kommunikativa möjligheter och risker. Det är med dessa risker och möjligheter i åtanke, och framförallt det ekonomiska värden de kan översättas till, jag är övertygad om att kommunikationschefens roll och kunskaper kommer att värdesättas allt högre, om man är villig att ta ett steg fram och visa handlingskraft.

Denna utveckling pågår just nu. För de individer som inser detta finns stora möjligheter att ta klivet upp och bli en viktig del av ledningsgruppen. Sen är det upp till branschen att lyfta fram hur dessa nya möjligheter ser ut och visa på personer som faktiskt har lyckats ta steget.

Att ha en bredare ekonomisk förståelse parat med kunskap om kommunikation och insikter om hur digitaliseringen kan påverka en verksamhet skapar helt unika och värdefulla erfarenheter som alla verksamheter kommer att behöva. Denna utveckling behöver naturligtvis även genomsyra de kunskaper branschen som helhet besitter och utbildningarna bör, om så inte redan sker, göra precis som Carlsson skriver "verifiera dess relevans kontra verkligheten".

Att höja den breda kunskapsnivån på sikt går inte på tvärs med att i det korta perspektivet dra nytta av hur kommunikationsmarknaden förändras av digitaliseringen. Det handlar med andra ord inte om att "peka finger" utan snarare om att utnyttja det gyllene tillfälle som finns här och nu.

Mikael Zillén, Seniorkonsult & Digital Specialist på Box Communications

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.