Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Debatt

"Det blir inget blodbad"

Publicerad: 10 December 2010, 11:57
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:28

Aage Reerslev får svar på tal av Swedmas vd Mikael von Ekensteen.


Ämnen i artikeln:

DirektmarknadsföringSwedmaMikael von Ekensteen

Aage Reerslev pekar i en krönika i Dagens Media ut direktreklamen som nästa kandidat att beträda schavotten för giljotinering. Själv är jag ganska övertygad om att pöbeln kan gå hem, det blir inget blodbad och inga huvuden kommer att rulla.

Visst går mycket att digitalisera, det ser vi bevis för varenda dag, men i en framtid där nästan all reklam är direkt kommer direktreklamen, tillsammans med flera andra direkta kanaler, att hålla ställningarna.

För oavsett vilken kanal man väljer att kommunicera i gäller det även i morgon att vara relevant och träffsäker i sin kommunikation. Eftersom varken dagens eller morgondagens kunder är speciellt ivriga att själva söka sig till reklam är det fortsatt viktigt att det finns kanaler som ger möjlighet att rikta och differentiera budskap och som är icke-avbrytande.

Som DR. Få andra medier ger samma möjlighet att berätta något för kunden, på kundens villkor.

Varje kanal har sina unika fördelar. Det är därför inte antingen eller utan snarare både och som gäller. Via DR når man ända hem till folk, man kan ta ut svängarna, man kan fördjupa och inspirera. Man kan rent av skicka varuprover så att kunderna själva får lukta, smaka och känna på produkterna! Oslagbart, i rätt sammanhang. Och så länge folk vittjar sina postlådor har man en ”publik” och en ”räckvidd”.

På samma sätt som det finns intresse att annonsera i TV så länge det finns tittare så kommer det att finnas stora möjligheter för annonsörer att prata med sina privat- eller företagskunder via postlådan så länge kunderna är där. Och det är dom. För i takt med att kontoutdragen och kärleksbreven blir färre så ökar e-handeln närmast explosionsartat och ger ny livskraft till affärsidén att möjliggöra att alla kan nå alla med fysiska försändelser.

Den marknadsförare som tänker bort DR för att det inte passar in i världsbilden som den ter sig från ett fönsterbord på Sturehof gör inte sitt jobb.  Både jag och Aage Reerslev lär han en postlåda i våra hem så länge vi lever och åtminstone undertecknad vittjar den varje dag, ofta med stor behållning. Och jag är inte ensam, vi är många som gillar att få bra erbjudanden ända hem till köksbordet. Att jag däremot kanske responderar eller agerar via datorn är helt i sin ordning – olika kanaler är ju bra på olika saker, att påstå något annat vore huvudlöst. 

Mikael von Ekensteen

SWEDMA


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.