Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag12.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Debatt

"Den usla ekonomin gör underverk för utbudsreklamen"

Publicerad: 19 Januari 2009, 05:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:24

<b>DEBATT.</b> John Mellkvist, Creative Director på JohnLook.com, tror på utbudsreklam i lågkonjunktur.


"Suck, de ville bara göra utbudsreklam!" Så har det kunnat låta bland reklamkreatörer, mig själv inräknad. Reklamen med uppgift att sälja har dragits med en lågstatusstämpel i branschen. Men utbudsreklamen har på senare tid blivit avsevärt bättre. Särskilt i kristider.

Med ett av de sämsta ekonomiska åren i modern tid bakom oss borde vi få ett strålande utbudsreklamår.

Hur var det förra gången? Det bistra reklamåret 2001 var jag ad på den ansedda reklambyrån Hall & Cederquist /Y&R. Byrån befann sig då i en trevande fas. Stoltheten fanns där, men inte uppdragen. Ett av problemen kan ha varit en styvmoderlig syn på just utbudsreklam. Jag noterade tidigt hur detta område notoriskt skildes från varumärkeskampanjerna. Kategorierna var i sig inte problemet där och då, utan snarare hur man viktade dem.

Varumärkesreklam, och då särskilt film, ansågs både viktigare och roligare att arbeta med än de mer pris-/produktinriktade utbudskampanjerna.

Att det skulle gå att kombinera dessa ting och göra "roliga" utbudskampanjer som både bygger varumärken och säljer produkter kändes då inte som ett alternativ.

Men så plötsligt hände något. I spåren av lågkonjunkturen förändrades reklamen runt omkring oss. Det var som att de goda idéerna tvingades in på annat territorium. Först blev det mindre reklam totalt sett. Det blev färre fluffiga varumärkeskampanjer.

Och sedan kom de. Kampanjerna med image och sälj i ett skott. Vi fick se Yoggi göra produktreklam med idéhöjd, finish och en röd varumärkt tråd som gjorde namnet urstarkt i de svällande mjölkdiskarna. Telekomjättar med Sony Ericsson och Nokia i spetsen satsade också på denna vägvinnande formula, att låta produkter lyfta varumärket istället för logotypen. Som kronan på verket vann Ica guldägg tre år i följd med förtäckt utbudsreklam i filmformat. Inspirerat, snyggt och konceptuellt. Men framför allt - säljande.

All bra utbudsreklam har ett budskap som får en produkt att kännas självklar och som därför snabbt leder till köp. Ett aktuellt exempel är Telias butiksaffisch för Apples Iphone som kort och gott konstaterar "Vi har den". Tydligt självsäkert och självklart. Priset? Ingen big deal. Och apropå det så har McDonalds nyligen haft en habil utbudskampanj på stortavlor med just det svengelska budskapet.

Julen som nyss är över borde vara utbudsreklamens högtid. Men så är det inte. Madeleine Östlund skrev nyligen i en krönika i Dagens Media om den skrikiga och alltför prisinriktade julreklamen och hur den förstör varumärken. Julen är speciell och har länge förmått lura fram mycket av vår smaklöshet, så även inom reklamen.

Men totalt sett har utbudsreklamen fått mindre av det forna gapiga tonläget till förmån för mer hjärta och hjärna. Och än en gång tror jag att vi kommer se en usel ekonomi göra underverk för reklam med det hedervärda syftet att sälja skjortan av oss.

John Mellkvist, Creative Director JohnLook.com

John Mellkvist

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.