Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag29.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Debatt

"De unga är vana att avslöja reklamlögner"

Publicerad: 28 Augusti 2008, 14:09
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:30


Det har diskuterats ett tag nu hur Digital Natives vs. Digital immigrants skiljer sig i sitt tankesätt och beteende, och hur vi som vill nå Digital Natives bör agera för att skapa en lyckad kampanj. Jämförelsen mellan de olika "generationerna" pekar framförallt på skillnaden i beteende, mellan de som är uppväxta med att vara uppkopplade med de som växte upp analogt. Varför gör vi inte samma särskiljning för generationerna innan, respektive efter, explosionen av kommunikationskanaler och reklam som tog sin början på nittiotalet?

Mediebilden har förändrats dramatiskt sedan tidigt nittiotal. Vi hade inte reklam i radio och var i den kommersiella Tevens barndom, gratistidningarna var något vi inte kunde föreställa oss, vi betalade dyrt för att ha mobiltelefon, eller biltelefon som det då kallades, och ville man lyssna på musik köpte man den eller så tog man sitt kassettband och spelade in det från Trackslistan.

Det pratas i allt ifrån musik- till mobilbranschen, om acceptansen mot reklam, som en del av att finansiera en produkt. Kan vi tänka oss reklam som en del i finansiering för att få tillgång till artisters musik? Tycker vi det är okej att få reklam till mobilen? Kan vi tänka oss att titta på 15 sekunder reklam för att få tillgång till material som är producerat för webb TV?

Det är en del i utvecklingen där kommersiella TV och radiokanaler, gratistidningar, internet och sponsrade event har tagit allt större del i vårt samhälle. Skillnaden för de som är unga idag är att de växt upp med reklam och kommersiella budskap som en självklar finansieringspost till sina intressen och sitt dagliga liv.

De har en helt annan förståelse för kommersiella budskap och samarbeten just därför det alltid varit ett naturligt inslag i deras vardag. De förstår att sponsorer behöver få finnas och att utan reklamen så skulle gratis, faktiskt inte längre vara just gratis.

Men deras reklamvana gör dem vakna och uppmärksamma. De förstår att bara för att ett tidigare statligt företag byter sin logga till en käck färg och finns på alla festivaler och skidbackar så har de inte företagets grundvärderingar förändrats så mycket. Det är ett utmärkt exempel när diskrepansen mellan varumärken och medier blir för stora, när man inte rannsakat sig själv, vad sitt eget varumärke står för. Unga låter helt enkelt bli att lyssna på dig om de inte anser att ditt budskap är äkta. De är vana att syna budskap och identifiera lögner och de gör det snabbt.

I ett annat scenario kan de se reklam som innehåll och väldigt positivt i rätt sammanhang. Att din reklamspot syns i samband med rätt TV-serie, att dina banners blir till intressant och spännande kontent, ditt sponsorskap känns som att du gör det för att ditt företag verkligen bryr sig. Detta händer oftast när media och varumärke synkar så väl att de förmodligen skulle hänga och vara kompisar om de var skapta av kött och blod.Sätt din kommunikation i ett relevant sammanhang och var ärlig så kommer dina unga kunder lyssna till vad du har att säga och uppskatta din närvaro. Media är en fantastisk möjlighet mot unga men använd det smart annars blir du snabbt avslöjad.

Zophiah Hansson är medierådgivare på Bizkit Patrol

Zophiah Hansson

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.