"De största trenderna inom e-handel och digital marknadsföring 2017"

2016-12-14 14:49  
Hossein Madanee har arbetat med affärsutveckling, digital marknadsföring, e-handel och Customer Experience Management i mer än 15 år. Idag är han verksam inom HiQ och jobbar med affärsutveckling.

TIPS OCH INSPIRATION. Kognitiv handel och kognitiv marknadsföring är den mest framträdande trenden 2017 inom e-handel och digital marknadsföring – det skriver Hossein Madanee från HiQ.

De senaste veckorna har jag flera gånger fått frågan om trender inom e-handel, såväl av kollegor, kunder som vänner i branschen. Därför tänkte jag dela med mig vad jag tror kommer att påverka och utveckla e-handeln och digital marknadsföring 2017.

Från mitt perspektiv, efter att ha arbetat mer än 15 år med digital marknadsföring och Customer Experience Management, ser jag att den mest framträdande trenden är kognitiv handel och kognitiv marknadsföring, där analys av enorma mängder kunddata bakas in i plattformar och tillgängliggörs som beslutstöd för handlarna samt i form av personaliserad och relevant upplevelse för kunderna.

I övrigt ser jag en fortsatt spännande utveckling på de trender vi redan har sett från konsumentsidan, handlarna och leverantörer.

Nu direkt till min spaning för 2017.

1. ”Enad Handel” eller ”Unified Commerce”.

Detta är egentligen inget nytt. Trenden med ”Enad handel” eller ”Unified Commerce” har pågått ett tag men det som jag tror blir signifikant och i fokus 2017 är ”Organisation”. Silos är någonting vi aldrig kommer att komma ifrån, av förklarliga skäl, utan till viss del är silos till och med bra utifrån effektivitetsperspektiv. För att bedriva handel idag med de enorma krav kunderna ställer, så krävs en organisation som inte jobbar med skilda incitament. 2017 kommer att präglas en hel del av organisationsanpassningar för ett möta det nya sättet att driva handel på. England och USA ligger långt före oss i Sverige med det tänket. Jag tror att under 2017 kommer det att ske ett brett genombrott som leder till vi att närmar oss dessa förebilder.

2. Fysisk och mobil. 

Här finns ett kontradiktoriskt dilemma för oss alla i branschen. Trots kundernas förväntningar på enhetlig upplevelse oavsett kanal så ökar betydelsen av fysiska och mobila touchpoints markant. Kunderna fokuserar mer och mer på dessa två kanaler och där kommer vi att se ännu fler satsningar från handeln. 

3. B2B2C. 

Det är mycket prat om detta inom handeln just nu och vi kommer att se en explosion kring den trenden inom medelstora och små företag. De större giganterna inom B2B påbörjade arbetet tidigare än de mindre aktörerna och kommer att anamma trenden än mer.

4. Integration. 

Integration är en av de viktigaste faktorerna för en lyckad handel idag. Kundernas ständiga ökande krav på relevans sätter stor press på alla aktörer. Kopplingar mellan back-end-system – ERP, CRM, CMS, E-handelsplattform, DAM, PIM ligger högt upp på agendorna hos företagsledningar, men jag tror starkt på att aggregering av data och ”bättre” integration mellan systemen kommer att föra IT, marknad och sälj-avdelningarna närmare varandra kommande åren. En tydlig trend är lösningar som ligger mellan back-end och front-end och som delvis sköter integrationen. 

5. Kognitivt. 

2017 kommer att bli ett ”kognitivt år”. Kognitiv handel och kognitiv marknadsföring är buzz-words som vi borde vänja oss vid. Det är IBM som har tagit fram begreppet och de leder trenden (med Watson i spetsen) som anammas mer och mer av andra. Jag ser en explosion av tjänster och leverantörer som poppar upp och ska hjälpa handel med sina lösningar. Det centrala är att systemen ska hålla koll på all data om kunden och dess beteenden vilket ökar insikten hos handlarna, samtidigt som kunden får råd och vägledning baserade på inmatade preferenser. Detta ställer krav på smidig integration som jag berörde i punkt 4. 

6. PIM. 

Jag överdriver inte när jag säger att produktinformation är en av de största framgångsfaktorerna för en lyckad handel oavsett affärsmodell. All forskning och studier visar hur viktig och avgörande berikning av produktinformation är för att påverka köpet. PIM blir också allt viktigare i marknadsföring. De kommande åren kommer att vara PIM:s stora år. Medelstora och små företag har fått upp ögonen för området och jag ser en tydlig trend där dessa kommer att införa ett PIM-system anpassat till organisationen. 

7. AI. 

Pratar man om AI så går tankarna direkt till självkörande bilar eller robotar som inte bara tar våra jobb (läs Stefan Fölster och Nima Sanandajis fantastiska rapport om ämnet) utan skapar oro à la Terminator i framtiden. Inom handel ser jag en tydlig trend med AI inbakade i olika system för att stödja kunder i deras resa och interaktioner via olika touchpoints. Tekniken bakom lösningar som Google Allo, Siri eller Cortana kommer att dyka upp mer och mer inom kundservice och kundinteraktion. Ett bra exempel på detta är TacoBells chatbot. (https://www.tacobell.com/feed/tacobot )

8. IoT och AI i samma kör. 

Jag tror inte jag behöver förklara den här trenden. Flera aktörer inom B2B är drivande men Amazon är den som visar konkreta lösningar. Jag tror att vi kommer att se en hel del ytterligare innovationer inom detta område 2017.

9. Logistik. 

Att logistik blir viktigare och viktigare för kunderna vet vi redan. Med ”Unified Commerce”-trenden som motor, kommer vi att få se ett nytt äktenskap mellan ”Logistik” och ”Data” de kommande åren. Detta är något som få i branschen pratar om. Leveranser utifrån kundpreferenser är standard idag, men fler och fler handlare börjar inse hur viktig lagerstatus i REALTID blir i kundupplevelsen. Att leverera data om lagerstatus i realtid kräver återigen integration mellan olika system som jag berörde i punkt 4. 

10. Betalning. 

En hel del kommer att hända inom betalning det kommande året inför 2018:s nya EU-direktiv (läs mer här). Det ryktas om att Apple Pay ska lanseras i Sverige snart vilket tillsammans med nya lagändringar skapar huvudvärk hos banker och etablerade betalningssystemleverantörer, men bättre möjligheter för konsumenter.

11. Kunddata och integritet.

I flera år har man sagt att integritetsfrågor om kunddata kommer att hamna i fokus vilket vi har sett lite av under 2016. Nästa år, kommer dessa frågor att dominera vår bransch i och med att PUL ersätts av den nya Dataskyddsförordningen från och med maj 2018. Kortfattat kommer hela EU anpassa sig efter den hårda tyska lagstiftningen. Det rimliga är att handlarna kommer att kräva lösningsleverantörerna på anpassningar för att möta de nya lagarna.

12. Nya roller/kompetenser inom marknadsavdelningar.

I och med den snabba utvecklingen inom datadriven marknadsföring, det kognitiva genombrottet och organisationsförändringar så kommer nya kompetenser att behövas inom marknadsavdelningarna inom handel. Det vi redan har sett i USA och England kommer att synas mer och mer i Sverige. Nya titlar/kompetenser som Data Scientist Marketer, Marketing technologist och Data Driven Marketer kommer att bli eftertraktade 2017.

Lägger man till utvecklingen av GUD (Globalisering, Urbanisering och Digitalisering) så har vi ett spännande år framför oss.

Hossein Madanee, HiQ Business Development – Customer Experience Management

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt