Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Debatt

"De har ju just det där – inflytande"

KRÖNIKA. Att landets influencers har vågat expandera sin innehållsrepertoar till att även inkludera politik inför valet borde ingjuta hopp i fler än mig kring kommande generationers engagemang, eller i alla fall intresse, för politiken. Det skriver Dagens Medias reporter Amanda Törner.


Publicerad: 09 September 2018, 06:00
Uppdaterad: 09 September 2018, 20:57

Ämnen i artikeln:

Influencer marketingAlmedalen 2018

Dagens Medias reporter Amanda Törner. Foto: Janne Naess

Allt fler unga i Sverige har röstat i de senaste riksdagsvalen, men fortfarande är det gruppen 18–29 år som har det lägsta valdeltagandet, enligt Statistiska centralbyrån. Kan sociala medier-profiler med stort förtroende bland följarna vara med och ytterligare spä på den positiva utvecklingen?

Att dessa närmar sig ämnet under ett valår känns kanske föga uppseendeväckande, men då får man komma ihåg att majoriteten av Sveriges största influencers – främst kvinnor – har gjort sig namn på att göra lockande, lättillgängligt innehåll om mode, skönhet och livsstil. Ämnen som självklart kan behandlas ur ett högst seriöst perspektiv, men att ta klivet till att börja prata politik med sin unga publik behöver faktiskt inte vara någonting självklart. 

Margaux Dietz, en av Sveriges största influencers, är den som gjort det hittills tydligaste närmandet mot politiken under året med Youtube-formatet "Partitempen" som startskott där hon intervjuade samtliga partiledare.

När jag träffade henne i Almedalen var det tydligt att intresset kring henne var otroligt stort och hon skulle lätt skulle ha kvalat in som kandidat till Hetast i Almedalen (om Westander inte lagt ner utnämningen inför årets politikervecka, vill säga.)

Men när jag frågade henne om hon tidigare märkt av ett intresse hos sina följare för politik, var svaret nej. Idén till "Partitempen" bottnade istället i en känsla av ansvar att använda sina kanaler till att göra en insats under valåret.

Att få partiledarna till Youtube-studion var såklart inga problem – vilken politiker vill inte få chans att tala direkt 183 552 ur den unga, svårnådda målgruppen?

Många finns det ur den äldre generationen som ojat sig över ytfixeringen och konsumtionshetsen influencers riskerar att ge upphov till. Men att Margaux Dietz och influencerkolleger såsom Therese Lindgren har vågat expandera sin innehållsrepertoar till att även inkludera politik inför valet torde ingjuta hopp i fler än mig kring kommande generationers engagemang, eller i alla fall intresse, för politiken.

För om det är någonting de har så är det ju just det där – inflytande. Och för de som tvivlar på det delade Margaux Dietz med sig av en häpnadsväckande siffra i Almedalen: i en egen undersökning hon gjorde bland sina följare, som främst är kvinnor mellan 15-30, hade 60 procent ändrat sin åsikt kring vilket parti de kommer rösta på efter "Partitempen". Och då hade hon alltså själv inte tagit ställning för eller emot något enskilt parti.

Svaret på den inledande frågan, huruvida influeners har potential att öka valdeltagandet bland unga, borde alltså i det här fallet bli ett enkelt ja.

Jag tror dessutom vi är många som när vi en gång var osäkra förstagångsväljare hade behövt lite uppmuntran från en förebild – eller rent av en spark i baken – att våga skapa sig en politisk åsikt.

Amanda Törner, reporter på Dagens Media

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.