Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag31.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Debatt

"De goda exemplen blir fler varje år"

Publicerad: 29 Mars 2011, 11:44
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:16

Att tävla är en viktig del av sponsrings- och eventbranschen. Men det handlar inte bara om att vinna fina priser, tävlingarna bygger också upp en inspirationsbank av exempel på bra marknadsföring, skriver SEFS vd Maria Guggenberger.


Det är knappast någon hemlighet att det finns en stark tävlingsinstinkt i sponsrings- och eventbranschen.

Visst kan det vara kul att tävla – särskilt om man vinner. Det säger sig självt att just tävlingsmomentet är en viktig del av bransch­utmärkelser som Gyllene Hjulet, men även om det är fint att få ställa upp ett fint pris i bokhyllan så är det inte allt.

Varje år strömmar tävlingsbidragen in och bland alla satsningar som gjorts under året väljer juryn ut 35 stycken av de allra bästa.

Det innebär att varje år så utökas tävlingens casebank med 35 goda exempel på olika typer av event och sponsring. De samlade nomineringarna blir över tid ett fantastiskt och ständigt växande material att hämta idéer ifrån och att lära sig av – oavsett om man är student, inspirationstörstande veteran, journalist på jakt efter bra case eller vill förklara för någon mindre insatt vad vi sysslar med.

Det är en skattkista av best practice och de nominerade bidragen lever kvar lång tid efter det att strålkastarljusen slocknat efter prisutdelningen.

Casebiblioteket gör det också möjligt att kvalitativt urskilja trender och utvecklingen inom sponsring och event i Sverige över tid.

Cecilia Perlind, ordförande för årets huvudjury, kommenterade till exempel allt starkare och bättre genomförda aktiveringar som en tydlig markör bland årets bidrag och det är naturligtvis oerhört glädjande.

För tio år sedan såg många i Sverige upp till den amerikanska marknaden som ”världs­ledande” på aktivering. Nu är det från vår del av världen som många av de vassaste aktiveringarna kommer. Att allt fler sponsrande företag inser vikten av aktivering är avgörande för att branschen ska kunna fortsätta blomstra.

Tävlingsbidragen i Gyllene Hjulet vittnar om en rak och framgångsrik kurs för sponsring och event. Med tanke på hur branschen har utvecklats de senaste åren kan vi bara drömma om hur aktiveringarna i 2020 års nomineringar kommer att se ut.

Maria Guggenberger, vd för Sponsrings & Eventföreningen

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.