David Mühle: “Nytänkande tablå-tv baseras på individens tittardata”

2017-09-08 11:06  

REPLIK. David Mühle fortsätter hävda att tablå-tv är en viktig kanal i en replik till Per Sterner.

Per Sterner skriver att rörlig bild i framtiden huvudsakligen kommer att konsumeras via internet och mobila enheter. Utvecklingen drivs framförallt på av storbolag som vill ta över tittarandelar från tablå-tv och därigenom även annonsinvesteringarna. På det stora hela håller jag med Per, dock hävdar jag med bestämdhet att tablå-tv fortsättningsvis kommer att vara en viktig kanal, fast så klart i en ny skepnad.

Att tv-landskapet är under förändring går inte att bestrida, diskussioner om att onlinevideo, OTT och streaming kommer att ta över linjär-tv har pågått i snart tio år. Den så kallade PUT:en (Persons Using Television) minskar sakta men säkert, även om den fortfarande uppmäter hela 83,7 procent (MMS halvårsrapport, 2017). De flesta tv-bolag har dessutom förstärkt sin digitala tillvaro och tittandet på deras innehåll via både linjära och digitala kanaler har tillsammans ökat stadigt. Det totala tv-tittandet ökar med andra ord. Däremot är distributionssättet under stark förändring och med det kommer ökade krav från konsumenterna som de traditionella medierna måste förhålla sig till.

Tittarna förväntar sig kvalitativt innehåll, något som tv-bolagen jobbat med sedan 50-talet. Precis som Per menar krävs det en infrastruktur för att skapa innehåll, men det behövs mer än så. För att kunna skapa kvalitet behövs kompetens, erfarenhet, etablerade processer och transparens.

Den alltmer fragmenterade marknaden gör det svårare för tittarna att hitta vad de söker. Som PUT:en avslöjar vill tittaren fortfarande kunna luta sig tillbaka och bli serverad kurerat innehåll från etablerade kanaler. Tv via internet har alltid krävt en framåtlutad och aktiv tittare, medan tablå-tv erbjuder tittaren en möjlighet att slappna av och låta sig bli guidad. Även om allt mer makt läggs i tittarnas händer genom VOD och OTT kommer det alltid att finnas ett behov för en mer passiv konsumtion. Men här finns det en möjlighet för tablå-tv som behöver våga tänka nytt för att fortsättningsvis behålla sin tittarandel.

En nytänkande tablå-tv innebär i huvudsak en tittarupplevelse som baseras på individens tittardata. Där tittaren erbjuds inte bara en personlig tablå såsom Spotify anpassar dina spellistor utan också rekommendationer. Personalisering och rekommendationer kopplade till tittardata kommer fortsätta att vara av yttersta vikt för framtidens tv.

I slutändan handlar det om vart tv är på väg. Jag hävdar fortfarande att tablå-tv kommer att fortsätta existera eftersom tittarna förväntar sig att bli serverade intressant innehåll, men det blir i ny form. Möjligheterna för tv-bolagen att positionera sig som en pålitlig aktör med kvalitativt och kurerat innehåll har aldrig varit så stora som nu.

Per, jag ser fram emot att diskutera detta vidare, kanske över en kopp kaffe. Vem vet, vi kanske till och med hittar en gemensam bild för hur framtiden kommer att se ut för tv.

 

David Mühle

VP Sales EMEA Ooyala

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Åsikter & debatt