Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Debatt

Därför vill du låta byrån ta konkurrerande uppdrag

Publicerad: 22 April 2016, 09:03
Uppdaterad: 22 April 2016, 09:27

DEBATT. Kaplans vd Johan Nordenström: "Låt byrån ta konkurrerande uppdrag".


Ämnen i artikeln:

Kaplan

Om du är köpare av traditionella reklambyrå-tjänster satte du sannolikt alldeles nyss morgonkaffet i vrångstrupen. ”Så får det ju bara inte gå till” tänker du kanske.

Är du köpare av IT-tjänster så har du sannolikt redan nu slutat läsa. ”Ja, självklart vill man det”, är en mer trolig reaktion. I IT-världen ser man det nämligen snarare som en fördel – en konsult som har eller har haft liknande uppdrag har också erfarenhet som man kan dra nytta av. IT ses som ett verktyg, inte den strategiska tillgången – man kan därför i större utsträckning vara bekväm med att låta sina konsulter jobba även för konkurrenten. Det gynnar alla parter, går resonemanget.

Så varför hamnar vi där så ofta – att man som köpare av kommunikationstjänster förbjuder sina konsulter att ha uppdrag för uppdragsgivare i samma bransch? Fokuserar man på det självklara – att man givetvis inte kan ha samma konsulter som ger strategiska råd till två konkurrenter samtidigt, så hamnar man naturligen i den slutsatsen. Men det finns mer till den här diskussionen.

En modern köpare av kommunikativa tjänster vet att det är förmågan och erfarenheten att kunna genomföra morgondagens kommunikation som är det unika. Hur man konkret får modern kommunikation utifrån ett strategiskt, IT-mässigt, analytiskt och kommunikativt perspektiv att hända. När Tesla gör sina elbilspatent tillgängliga för alla sina konkurrenter att använda gör de det för att de inser att det inte är kunskapen om teknologin som är konkurrensfördelen – utan kunskapen om genomförandet.

Givetvis ska det ställas krav på separata projektgrupper, skilda team och tydlig struktur som förhindrar att information kommer i händerna på konkurrentens projektgrupp. Dessutom ska man vara säker på att företagshemligheter förblir just hemligheter, och att idéer som refuserats av en kund inte används till en annan inom samma bransch. Men det är ren hygiennivå. Den konsult som inte hedrar dessa grundläggande krav kommer inte heller att ha kvar sina kunder och sin marknad särskilt länge. Managementkonsulter, advokater, finansiella rådgivare och revisorer är exempel på yrkeskategorier med stor vana att hantera den här typen av potentiella intressekonflikter och konfidentiell information. Men när det kommer till kommunikationsbranschen går det av någon anledning inte för sig.

Svårigheten att dra gränsen för vad som är konkurrerande verksamhet kan också ställa till det. Konkurrerar OKQ8 med McDonalds för att båda säljer snabbmat? Är Taxi Stockholm och SL konkurrenter för att båda är i transportbranschen och substitut till varandra?  TV4 som finns i Com Hems kanalutbud, men som genom sitt TV4 play direkt förbipasserar, och konkurrerar med, just Com Hem för dem som streamar – är de konkurrenter, samarbetspartners eller både och?

I den mån företag ser det som en fördel att det finns en konsultbransch som kan hjälpa dem med spjutspetskompetens eller extra resurser i vilken form det än må vara – så ligger det också i dessa företags eget intresse att konsultföretag kan växa sig stora, och därmed skapa den infrastruktur som krävs för att utveckla humankapital. På så sätt kan den kommunikativa konsultbranschen fortsätta att attrahera och avlöna smarta och ambitiösa personer vars möjligheter att välja olika karriärsvägar är stora. Att i det perspektivet bidra till att sätta en begränsning för tillväxten i dessa konsultbolag blir kontraproduktivt. Talanger kommer att söka sig ifrån konsultbranscher och därmed inte kunna bidra till utvecklingen av de företag som är villiga att köpa dess tjänster.

De goda nyheterna är att allt fler företag har insett detta och att man med tydliga regler och strukturer faktiskt kan hantera potentiella intressekonflikter.

Det här är en utveckling som gynnar alla - kunderna som har möjlighet att ta hjälp av en starkare och mer erfaren konsultpool, och konsultföretagen som tillåts växa och utvecklas. De kommunikativa konsultfirmor som lyckas växa sig adekvat stora kommer att utgöra morgondagens arbetskraft för ditt företag. Få branscher är så dynamiska och föränderliga som kommunikationsindustrin. Då måste vi också se till att rätt förutsättningar finns för dessa företag, och individerna, att ständigt utvecklas. Så nästa gång – omfamna de konsultorganisationer som har erfarenhet av er bransch. Det är för ditt företags eget bästa.

Johan Nordenström

VD

Kaplan


Ämnen i artikeln:

Kaplan

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.