tisdag31 januari

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Debatt

Därför skickar vi Dagens Media till riksdagen

Publicerad: 23 augusti 2010, 07:32
Uppdaterad: 6 december 2015, 15:42

Dagens Medias chefredaktör Fredrik Svedjetun om kartläggningen av riksdagsledamöternas reklammotstånd.


FS

Fredrik Svedjetun

fredrik@dagensmedia.se


I mitten av sommaren bestämde jag att vi på Dagens Media skulle ringa till samtliga 349 riksdagsledamöter för att ställa frågor om deras inställning till reklam – och varför de hyser de åsikter som de gör.

Efter ett stort antal timmar vid telefonerna har vi nu fått svar av 320 av politikerna i landets högsta beslutande församling. 29 avböjde att medverka i undersökningen, och lika många har – trots flera påstötningar – vägrat att svara.

Jag blev nedstämd, men inte förvånad, när jag gick igenom resultaten. Nästan en fjärdedel av politikerna kan inte se att reklamen fyller en viktig funktion i samhället, och nästan hälften vill – trots branschinitiativ som Reklamombudsmannen – införa ytterligare begränsningar för reklamens utbredning och/eller uttrycksformer.

I vårt stora specialpaket i senaste numret av Dagens Media, som vi har valt att kalla ”politik-marknadsföring-näringsliv”, kan du läsa mer om undersökningen och vilka reaktioner den väcker, bland annat hos statsminister Fredrik Reinfeldt och de olika branschföreträdarna.

Under vinjetten ”reklammotståndarnas främsta argument” redovisar vi hur ett stort antal av riksdagsledamöterna resonerar när de slår fast att reklamen är oviktig och bör begränsas. På ett liknande sätt redovisar vi reklammotståndarnas svar på dagensmedia.se varje dag fram till valet, under rubriken " Dagens reklammotståndare".

Här finns en hel del häpnadsväckande uttalanden, som vittnar om en oförmåga att se marknadsföring i ett större perspektiv än att den ”är störande när man tittar på tv”, ”lurar konsumenterna”, eller leder till ”hemska impulsköp i butiker”.

Jag tycker det kan vara okej att komma med sådana grunda argument, men inte om man sitter i Sveriges riksdag.

Vi försöker i det här specialnumret peka på det större perspektivet – och visa på den stora samhällsnytta som den svenska marknadskommunikationsindustrin lägger grunden för. Faktum är att den banar väg för allt det som både de rödgröna och Alliansen går till val på – tillväxt, sysselsättning, och en väl fungerande offentlig sektor.

Den här tidningen har också skickats till samtliga 349 riksdagsledamöter, med förhoppningen om att den kan bidra till en något mindre fördomsfull och okunnig riksdag i frågor rörande marknadskommunikation och tillväxt.

Vi fortsätter att bevaka frågan på dagensmedia.se och i kommande nummer av papperstidningen. Vill du bidra med debattinlägg, idéer eller tankar är du välkommen att kontakta mig på fredrik@dagensmedia.se.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev