Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Debatt

"Därför byter Sveriges Reklamförbund namn"

Publicerad: 22 maj 2009, 04:02
Uppdaterad: 6 december 2015, 16:32

<b>DEBATT. </b>Björn Rietz, vd för Sveriges Reklamförbund, fick kritik när han avslöjade att förbundet ska byta namn till Sveriges Kommunikationsbyråer. Här svarar han kritikerna - och förklarar varför namnbytet är nödvändigt.


Jag har arbetat med reklam sedan 1981. Kanske tänker jag på det nästa fredag. Då ska byråledarna som driver de drygt 270 byråer inom reklam, PR, media, design, digital, DM, action marketing och event som är medlemmar av Sveriges Reklamförbund rösta. Det handlar om ett av styrelsen föreslaget namnbyte till Sveriges Kommunikationsbyråer.

Förändringar är aldrig okontroversiella. Någon sa mig häromdagen att vi kanske skulle backa från förslaget, vi har ju sett några negativa kommentarer kring det. Det slank ur mig att det skulle vara som att på en flight till USA någonstans över New Foundland be piloten att vända om. Vi är ju nästan där.

Reklamförbundet täcker redan de flesta områden inom kommersiell kommunikation. Verkligheten har låtit styra våra systerorganisationers namn i större delen av Europa och världen. Vi ingår i EACA, European Association of Communication Agencies och de flesta länder har bytt från advertising till communication.

Tillväxten inom reklam har sjunkit under de senaste åren medan den ökat väsentligt inom andra områden. Kommunikation blir som effektivast när de olika yttringarna samverkar, när PR bygger reklamen ihop med eventet och de digitala kampanjerna syns i butik. När allt hänger ihop, ökar möjligheten till sann effekt. Varför kallar vi då inte allt detta för reklam? Varför då? Varför kalla allt i korgen för äpplen bara för att de är fler än päronen, bananerna, apelsinerna och plommonen när det finns ett sammanfattande ord för alla dessa nyttigheter? Namnbytet speglar denna korg av god frukt som vi vill bjuda samhälle och näringsliv på.

Apropå näringsliv och namnbyten: är det någon som minns Industriförbundet och Sveriges Arbetsgivarförening som bytte namn till Svenskt Näringsliv? Då sägs det att några kritiska ingenjörer sa "vaddå näringsliv, vi säljer väl inte vitaminer?" Nu menar några kommentatorer att Sveriges Kommunikationsbyråer för tankarna till buss- och tåglinjer.

Låt oss lyfta debatten. Vi som jobbar på Reklamförbundet och hela styrelsen välkomnar åsikterna. Det som inte lyckas uppröra kan heller inte beröra. Men om Paradiset DDB funnits kvar idag hade jag sagt att vad jag önskar under en tid när vår verksamhet utsätts för många prövningar, är ett stort och starkt förbund som kan föra vår talan.

Som kan lyfta kommunikation högre upp i värdekedjan, som kan stimulera forskning inom detta samhällsviktiga men ur akademiskt intresse eftersatta område.

Som kan påvisa nyttan av god kommunikation även för våra makthavare så att de förstår att använda den inte bara när de ska vinna väljare, utan även för att leda landet.

Ett förbund som tillvaratar våra gemensamma intressen när de mest opportunistiska politikerna vill ta enkla poäng genom att lagstifta mot blåa pojkpyjamaser i bild.

Och som istället tar jämställdhet och mångfald på allvar och orkar göra något åt obalansen. Om detta förbund behöver heta något annat än reklamförbund för att kunna växa sig starkt nog för att få genomslag, so be it. Jag är och förblir reklamman ändå.

Björn Rietz

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.