"Därför är Metro värd att hyllas"

2018-02-12 15:22  
John Bark.

DEBATT. "Det kan vara stökigt. Men riktningen är framåt hela tiden och folk brinner för att göra ett bra jobb". Det skriver John Bark, creative director på JBGD.

För ett år sedan hamnade jag via ett konsultuppdrag på gratistidningen Metros redaktion.
En lite oväntad vändning med en viss twist eftersom jag hävdar att jag är delaktig i Metros tillkomst. Men det är en annan historia.

Det första som slog mig när jag klev in på Metro var hur påtagligt unga alla var. Jag borde vara van efter mer än trettio år i branschen, förhållandena var precis de omvända vid min första formvända på DN 1988.

Mitt inledande uppdrag på Metro var att i samarbete med marknadsavdelningen förnya metro.se. Det kanske mest revolutionerade var färgbytet från den gamla mossgröna med rötter i historiskt gröna tunnelbanevagnar till en friskare blågrön nyans.

Nästa stora projekt inhouse var en total redesign av papperstidningen i nära samarbete med redaktionen och redigerarna. Den nya profilfärgen slog igenom även här. Arbetet pågick under våren fram till lanseringen den 4 september 2017. Omgörningen togs emot mycket positivt av läsare och marknad. Samtiden och framtiden må vara digital, men ger du ut en papperstidning med 850 000 läsare måste den produktutvecklas och ligga i framkant.

Jag har arbetat med hundratals magasin och dagstidningar samt åtskilliga stora mediehus i Sverige och Norden. Under åttiotalet jobbade jag i New York i fem år, som AD på månadsmagasinet Esquire och som designer hos Walter Bernard och Milton Glaser som bland annat gav form åt Time magazine och redesignade Washington Post.

Några centrala, och ganska självklara, lärdomar från den långa resan är att utan bra innehåll och duktiga medarbetare landar ingenting rätt. I förhållandet media och design kommer skönheten alltid från insidan. Alla nya snygga kostymer är bortkastade om inte innehållet håller måttet. Och det gör det bara med rätt personer på plats.

På Metro fanns förutsättningarna och medarbetarna. Tack vare duktiga journalister, reportrar och redigerare genomförde vi en fantastiskt fint omgörningsarbete.

Efter ett år på mediehusets olika avdelningar kan jag konstatera att här finns några av de bästa yrkesmänniskor jag jobbat med; passionerade, drivna, noggranna och kunniga.

Som arbetsplatser har mediehus och tidningsredaktioner fått utstå mycket kritik genom åren. Facket är starkt och tvisterna många. Högprofilerade medarbetare tar plats och samarbetsformerna är minst sagt ansträngda på många redaktioner. Så har det alltid varit och så kommer det förmodligen att förbli i organisationer som i grunden bygger på kreativitet, integritet och personliga varumärken (inte nödvändigtvis i den ordningen).

När jag jobbade som konsult på DN i början av 90-talet sades med ironiskt allvar: ”Dagens Nyheter är ingen arbetsplats. Det är en vårdform”.

Och Metro utgör inget undantag. Det kan vara stökigt. Men riktningen är framåt hela tiden och folk brinner för att göra ett bra jobb.

Mediebranschen får numera stryk från alla håll. Just när oberoende journalistik och ett kritiskt ifrågasättande behövs som mest är de traditionella medierna som svagast. Självförtroendet från åttiotal och tidigare decennier är som bortblåst. Den tidvis störande stöddigheten hos ledande medier är förbytt till något som mer liknar kollektiv existentiell ångest.

Att i det läget få befinna sig på en redaktion och i ett mediehus fullt med unga människor som tror på det de gör är en ynnest. Trodde knappt jag skulle får uppleva det igen. Den typen av medarbetare och yrkesmänniskor förtjänar inget annat än credd och uppskattning.

Inte bara från läsare och marknad utan även från annan media.

John Bark, creative director på JBGD

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Åsikter & debatt