Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag21.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Debatt

Dan Willstrand: "Därför borde du älska native"

Publicerad: 25 September 2015, 12:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 20:21

DEBATT. Native advertising tvingar företagen att bli bättre kommunikatörer, skriver Strossles Dan Willstrand.


Ämnen i artikeln:

Adblockers

Idag finns ett utbrett hat mot display-annonsering, och det med rätta skulle många säga.

Med åren har banners blivit allt mer aggressiva, de växer i storlek, de skriker högre och stör medieupplevelsen på ett sätt som irriterar allt fler. Därför har också användandet av adblockers exploderat. I USA steg antalet användare med adblockers med 48 procent till 45 miljoner under senaste året. Och utvecklingen accelererar; Apples iOS 9 tillåter adblockers i mobilen, vilket allvarligt hotar mediernas drömmar om mobila intäkter.

Samtidigt växer native advertising (annonser utformade som redaktionellt innehåll) snabbt. Enligt BI Intelligence omsatte native ads 7,9 miljarder dollar i USA under 2014 och siffran förväntas växa till 21 miljarder 2018. Att jämföra med display-relaterade reklamintäkter som under 2014 uppgick till 13,5 miljarder dollar.

Men framväxten av native ads har inte varit okontroversiell.

Den vanligaste invändningen bland användarna är att de känner sig lurade när de inser att en artikel eller video är “sponsrad” av ett företag. I en undersökning utförd av content-byrån Contently, uppgav över 50 procent av de tillfrågade att de inte litar på native ads - även om de också svarade att de tycker native ads är mer trovärdiga än Fox News.

Frågan är om denna kritik kommer att fortsätta, eller om det bara är vanlig skepsis mot nya företeelser. Vi vill hävda att det senare är fallet. Native advertising har potential att bli det mest intressanta - och effektiva - annonsformatet någonsin, även för användarna. Speciellt om annonserna distribueras intelligent, så att användarna bara exponeras för annonser som är relevanta för dem.

Varför är det då så bra? Jo, för att native advertising tvingar företagen att bli bättre kommunikatörer. Att bara skrika ut sitt budskap funkar inte längre. Varje native-annons eller video måste förtjäna sin publik, vilket innebär att företagen måste tänka utifrån och in: Varför ska konsumenterna bry sig om det vi gör? Vad kan vi berätta för dem som har ett verkligt värde?

Annonsörer som besvarar dessa enkla frågor kommer belönas med mer engagerade användare som spenderar mer tid med innehållet.

Så, om du tycker att banners och pre-rolls är irriterande, men uppskattar god storytelling, då ska du säga hej och välkommen till native ads. De kan komma att rädda de gratis onlinemedier som du blivit så beroende av.

Dan Willstrand,

Innehålls- och marknadschef på Strossle

LÄS OCKSÅ:

Ämnen i artikeln:

Adblockers

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.