"Dagspressens vapen stavas bevisad effekt"

REPLIK. Joakim Francke, försäljningsdirektör på Kvällspressen Impact, svarar på Peter Paunovics kritik med anledning av dagstidningarnas flykt från TS, Tidningsstatistik.

På Kvällspressen Impact brinner vi för frågor som rör de tryckta medierna i allmänhet och kvällspress i synnerhet.

Vi inspireras av (nästan) alla tankar om de tryckta tidningarnas tillvaro och utveckling och vi bidrar gärna till att debatten hålls nyanserad. Vi ser två huvudspår i den diskussion som nu är aktuell.

Vad gäller TS-frågan så är det viktigt att påpeka att upplaga och räckvidd är helt olika begrepp. Vi som jobbar med försäljning av annonser pratar visserligen ibland om upplaga, men vårt viktigaste mått är fortfarande räckvidd och antal läsare. Valutan för räckvidd är som bekant Orvesto och där finns fortfarande de tidningar som nu har lämnat TS kvar.

Dock tycker vi att frågan om försäljningsorganisationerna som tas upp av tidigare debattörer är en helt annan sak än TS-frågan.

Vi som arbetar med tryckta medier är naturligtvis medvetna om de strukturella förändringar som tas upp i tidigare artiklar, men vi vill förtydliga att vi står långt ifrån passiva inför dessa. Självklart har vi en stark vilja och ett brinnande engagemang för att komma till rätta med de utmaningar vi har.

Det ligger i annonsörens, reklambyråns, mediebyråns och självklart i vårt eget intresse att skapa kunskap om hur reklamkampanjer i våra titlar påverkar försäljningen för annonsören.

Därför arbetar vi på Kvällspressen Impact med att berätta för våra kunder om effektivitet från olika vinklar. Vi pratar såväl om obs-värden och våra läsares inställning till reklam, men också vilken effekt vi genom ekonometrisk modellering ser att vårt media har på våra annonsörers faktiska försäljning och varumärke.

Vår kunniga och erfarna säljkår genomför dagligen möten där vi presenterar exempel på positiva resultat för annonsörerna. Att bevisa effekt kommer att gynna dagspressen i allmänhet och i synnerhet kvällspress. Så vill vi driva vår affär.

Och du, Peter Paunovic – hos kvällspressen finns krönikörer och reportrar som Jan Guillou, Alex Schulman, Marcus Birro, Lena Mellin, Niklas Svensson med flera. Vi är rätt säkra på att du och även de flesta under 35 år har hört talas om dem!

Joakim Francke,

Försäljningsdirektör, Kvällspressen Impact             

Läs Peter Paunovics debattext här:

Publicerad 2013-02-21 08.29Uppdaterad 2015-12-06 13.55

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: