Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag29.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Debatt

"Dagspressens utmaning är inte efterfrågan – det är betalmodellen"

Publicerad: 13 November 2014, 08:23
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:21

DEBATT. Journalistik kommer alltid efterfrågas. Utmaningen är betalmodellen, skriver Readlys vd Per Hellberg i ett svar till Yomascos Johan Ploski.


Bonniers mäktiga chef för dagstidningar, Gunilla Herlitz, kritiseras för sitt uttalande i Ekots lördagsintervju att dagspressen måste förklara bättre för sina läsare varför de ska betala.

Johan Ploski menar i en debattartikel i Dagens Media att den som måste förklara varför en produkt kostar pengar har problem med sin affärsidé.

Det är naturligtvis korrekt att dagspressen har stora utmaningar. Men vi vill ändå protestera mot att journalistiken i grunden har problem med sin affärsidé.

Problem har du när du har en produkt som ingen efterfrågar. När det gäller journalistik har det alltid funnits en efterfrågan och folk vill fortfarande ha bra tidningar och bra tidskrifter. Det kommer inte att ändras.

Man kan kanske hävda att all information i dag finns tillgänglig gratis på internet. Det journalistiken gör är att validera, redigera och kommentera nyhetsflödet och göra det hanterligt och begripligt.

Utmaningen, och den är stor nog, gäller betalmodellerna. Här är massmedia i samma situation som en rad andra branscher.

Alla vet till exempel att flygbranschen har utmaningar. Men problemet är inte brist på efterfrågan. Folk vill fortfarande flyga. Till en del beror problemen på en ineffektiv organisation, men lika mycket på att passagerarna på grund av en överetablering vant sig med låga priser som kanske inte riktigt är realistiska om branschen ska överleva.

Samtidigt som papperstidningarna blir dyrare och dyrare har läsarna vant sig vid att väldigt mycket material är gratis på nätet. Så mycket är nu gratis att det inte heller är långsiktigt hållbart om vi ska ha kvar god journalistik i framtiden. Förr eller senare måste läsarna betala för en större andel av materialet.

Som tur är vet vi att det i grund och botten finns en betalningsvilja.

Utmaningen är mer att läsarna inte gillar de modeller som hittills presenterats för dem. Proprietära lösningar med brandväggar och höga prenumerationspriser på digitala tidningar har med några få lysande undantag fungerat dåligt.

Film och musikbranschen har gjort liknande erfarenheter. Att sälja musik och filmer styckevis till relativt höga priser har fått ett blandat mottagande av konsumenterna.

Men när branschen testat innovativa modeller som Netflix och Spotify har konsumenterna snabbt hakat på. Man uppskattar en modell där innehåll från en mängd olika aktörer samlas i en attraktiv tjänst på ett och samma ställe.

Vi tror stenhårt på denna ”all-you-can-eat”-modell också för tidningar. Readly har nu funnits i ett och ett halvt år för tidskrifter, och på den tiden har vi samlat nästan 800 titlar från 8 länder.

När vi nyligen lanserade Readly för dagstidningar var syftet att erbjuda dagspressen en plattform att faktiskt ta betalt för sina digitala utgåvor.

Hittills har vi med oss tidningar som Expressen, Sydsvenskan och Kvällsposten. Men vi hoppas att snart ha med många fler titlar. För 99 kronor per månad får konsumenten läsa hur många tillgång till obegränsat läsande av alla tidningar i utbudet.

99 kronor kan låta lite med tanke på att en enda prenumeration på en digital dagstidning kan kosta mycket mer. Men vår erfarenhet från tidskrifter visar att modellen är hållbar inte bara för läsaren utan också för förlagen.

Om alla hushåll skulle ha en prenumeration på Readly skulle det faktiskt ge mer intäkter för förlagen än vad de i dag tar in på att sälja prenumerationer och lösnummer på tidskrifter.

Pengarna från Readly fördelas efter faktiskt läsande. Vi vet att i praktiken kommer konsumenten att läsa kanske en eller två tidningar regelbundet och det är dessa titlar som kommer att dela på de 99 kronorna. Dessutom kan förlagen räkna in Readly-läsandet i sin TS-upplaga.

Med detta vill vi säga att det finns beprövade betalmodeller som kan användas också av dagspressen för att skapa intäkter i den digitala världen.

Vi räknar med att det kommer att dyka upp fler liknande företag som Readly som erbjuder innovativa, fungerande betalmodeller för digitalt läsande.

För oss har dagstidningarna inte ett fundamentalt problem med sin affärsmodell. Med sina nyheter, sin analys, sport och underhållning, har de en produkt som alltid varit efterfrågad och alltid kommer att efterfrågas.

Utmaningen är att hitta en modell där förlagen dels paketerar sitt material för olika sammanhang, vare sig det är papperstidningar, webb, poddcastar etc., och dels hittar nya sätt att ta betalt. Vi är övertygade att med nya plattformar, som till exempel Readly, kommer det också att lösa sig med hur branschen ska ta betalt.

Per Hellberg, vd Readly International

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.