Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Debatt

"Dagspressens slakt ökarpr-folkets makt"

Publicerad: 7 maj 2009, 04:30
Uppdaterad: 6 december 2015, 16:26

<b>LEDARE</b>. Dagens Medias chefredaktör Fredrik Svedjetun om konsekvenserna av dagspressens kraftiga personalnedskärningar.


Det finns många saker jag grubblar över i denna dramatiskt föränderliga medievärld, men en sak är jag övertygad om: den tryckta tidningen drar sin sista suck i samma stund som den slutar att investera i dyr journalistik.

Faktum är att papperstidningen aldrig tidigare har varit i ett så stort behov av unicitet, journalistisk briljans och svårkopierat innehåll som den är just nu. Om den inte lyckas erbjuda detta, om den upphör att särskilja sig, finns det till slut inga andra incitament än nostalgi och gammal vana för en läsare eller en annonsör att köpa den. Och då dör papperstidningen garanterat en långsam död i takt med att de yngre generationerna växer upp och annonsörerna lär sig att använda alternativen.

I måndags morse läste jag Aftonbladet och njöt av tidningens massiva kartläggning av de 153 kvinnor som under 2000-talet har dödats av sina män. Jag njöt förstås inte av det tragiska innehållet i artiklarna, men jag njöt som yrkesman av Aftonbladets prestation; den journalistiska styrkan och den höga ambitionsnivån. Ett par timmar senare samlade Aftonbladets ledning alla anställda och meddelade att tidningen - trots flera tidigare personalneddragningar - var nödgad att kapa bort ytterligare 100 tjänster, varav 50 på redaktionen. Det är en dramatisk åtgärd från Nordens största tidning, en åtgärd som säger en hel del om vidden av den omvandling som medievärlden just nu genomgår.

Läs mer i Dagens Medias pappersutgåva, nummer 9, 2009. Aftonbladet är långt ifrån ensamt om att dra ner kraftigt. En rad andra tidningsföretag har sjösatt stora besparingsprogram (däribland Dagens Medias ägare Talentum), och de som ännu inte har gjort det kommer sannolikt att bli tvungna att göra det om de inte snabbt lyckas ersätta annonsbortfallet med nya intäkter.

Frågan är bara om tidningshusen, när slakten är över, kommer att orka erbjuda det som krävs för att rädda pappersupplagorna?

Jag har själv sett vad som händer med journalistik när kraften inte finns. Man tvingas banta innehållet, hitta genvägar och det slarvas i hantverket. Dessutom riskerar stress och överbelastning att dämpa den arbetsglädje som är nödvändig för att resultatet ska bli riktigt bra.I slutändan försämras produktens kvalitet, med risk för att läsarnas betalningsvilja sjunker, räckvidden krymper och annonsmiljön tappar i attraktionskraft.

Vinnarna blir de företag som väljer andra vägar till tidningarnas målgrupper än traditionell annonsering, och de konsulter som säljer tjänster inom detta område. För i samma stund som redaktionerna förlorar i styrka ökar möjligheterna för informatörer, pr-byråer och lobbyister att påverka innehållet och agendan. Tidsbrist och mindre resurser leder till en försvagad redaktionell integritet och ett större behov av att utomstående "gör jobbet".Jag skulle gissa att flera av de 50 journalister som tvingas lämna Aftonbladet kommer att fortsätta att medverka i tidningen - fast från en exklusivare adress, med en fetare lön och utan byline under artiklarna.

Läs mer om pr-branschen - framtidsbranschen - i vår unika och dyra kartläggning på sidorna 24-28. Läs mer om Aftonbladets besparingar på sidan 22.

Fredrik Svedjetun

Chefredaktör och ansvarig utgivare

fredrik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.