"Dags för kommunikationsbranschen att leverera"

2017-12-01 11:17  
Sofia Larsen, Juseks förbundsordförande och Gabriella Ringvall Bengtsson, egenföretagare inom ledarskap, arbetsmiljö och kommunikation samt medlem i Juseks professionsförening för kommunikatörer.

#sistabriefen. När över 2 000 kvinnor går ut i ett gemensamt upprop mot sexism och sexuella trakasserier i reklam, pr- och kommunikationsbranschen är det dags för arbetsgivarna att leverera. Det skriver företrädare för fackförbundet Jusek.

Bland Juseks medlemmar finns många som arbetar med kommunikation på ett eller annat sätt. Våra medlemmar är proffs med titlar som kommunikatör, pr-konsult, strateg, analytiker, pressekreterare eller kommunikationschef. En del jobbar i offentlig sektor och en del i privat. Säkert har många av dem skrivit under #sistabriefen. Säkert välkomnar många av våra medlemmar att även kommunikationsbranschen nu nås av skalven efter #metoo.

Från Juseks sida applåderar vi uppropet och initiativtagarna bakom #sistabriefen. Vi jobbar för att fler i kommunikationsbranschen ska teckna kollektivavtal och erbjuda sina anställda schyssta villkor. Nio av tio pr-byråer saknar kollektivavtal, det visar en undersökning som Jusek gjort.

Ett kollektivavtal är förstås inget vaccin mot sexism och sexuella trakasserier. Är det något vi lärt av #metoo är det att problemen förekommer i alla branscher, även inom den fackliga världen. Men vi vågar ändå påstå att kollektivavtal gör skillnad. Osäkra anställningsformer, makthierarki och stora åldersskillnader är riskfaktorer för sexuella trakasserier. Den som känner sig trygg på sin arbetsplats har lättare att hävda sin rätt utan att behöva vara rädd för att straffas eller bli av med jobbet. Det är extra viktigt i en bransch där många slåss om jobben. Med ett kollektivavtal i ryggen, ett medlemskap i bakfickan och ett fackförbund som backar dig när du får problem blir det lättare att säga ifrån.

Kommunikationsbranschen är en bransch för kreativa och modiga personer. Många av våra medlemmar pushar kollegor och arbetsplatser och driver på utvecklingen och samhällsdebatten. De är viktiga röster som förtjänar att bli hörda. För att de inte ska tystna måste vi tillsammans se till att #sistabriefen leder till verklig förändring. Som fackförbund lovar vi att vara en blåslampa som ständigt påminner arbetsgivarna om ansvaret för att förebygga och hantera sexism och sexuella trakasserier.

Som fackförbund gör vi vad vi kan för att stötta och peppa våra medlemmar. Både genom att hjälpa den som råkar illa ut men också genom att utbilda och informera om rättigheter och skyldigheter i arbetslivet. I december bjuder vi in till en föreläsning om sexuella trakasserier på jobbet. Vi har också tagit initiativ till en plattform för medlemmar som vill arbeta vidare mot sexuella trakasserier tillsammans med Jusek. Alla upprop som följt i spåren av #metoo visar på ett enormt engagemang. Det måste vi alla hjälpas åt att ta vara på.

Men om vi verkligen ska kunna vara med och göra skillnad i kommunikationsbranschen behöver fler arbetsgivare teckna kollektivavtal och erbjuda sina anställda schyssta villkor. Nu är det hög tid att arbetsgivarna i kommunikationsbranschen visar samma mod som sina anställda.

Sofia Larsen, Juseks förbundsordförande

Gabriella Ringvall Bengtsson, egenföretagare inom ledarskap, arbetsmiljö och kommunikation samt medlem i Juseks professionsförening för kommunikatörer

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Åsikter & debatt