Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Debatt

"Dags att sluta hyckla om varumärken i Public Service"

Publicerad: 18 December 2015, 06:30
Uppdaterad: 18 December 2015, 09:00

DEBATT. Public service behöver göra sitt regelverk för olika inslag tydliga och rättvisa för vilket liten egenföretagare eller globalt företag som helst, skriver Carsten Carlsson, Medie- och kommunikationsexpert, H+K Strategies.


Ämnen i artikeln:

Public service

Varumärket på en tröja görs oskarpt i sändning, ett radioprogram i P4 fälls för otillbörligt gynnande av en lokal svensk olivodlare i Italien, en reporter benämner krystat ett företag i säkerhetsbranschen som just ”säkerhetsföretaget”. Känns det igen? Samtidigt i den andra public service kanalen – hyllande av nya Star Wars filmen av Walt Disney Pictures, sportprogrammet är sponsrat av Vattenfall, Sector Alarm, Niklas Mat där Niklas Ekstedt pratar mat och råkar som av en händelse också ha en restaurang som heter Niklas och naturligtvis, Kalle Ankas jul (Disney, om det är någon som undrar).

Reglerna för Public Service stipuleras av Myndigheten för radio och tv och när det gäller reklam så vet nog de flesta att det råder reklamförbud för SR, SVT och UR, ”det vill säga bolagen får inte finansiera sin verksamhet med reklamintäkter. SVT och UR får inte heller sända program där produktplacering förekommer. Under vissa förhållanden ges en möjlighet till intäkter via sponsring, utom för UR. SR och SVT får låta sponsra Eurovision Song Contest. För SVT gäller dessutom att sponsring får förekomma i sändningar i samband med högst 20 sportevenemang per år”.  

Jag har i mitt arbete som kommunikationskonsult många gånger möts av kommentaren ”det där låter lite för kommersiellt”. Jag har också varit med om situationer där avsändaren till en händelse, produkt eller tjänst helt sonika tagits bort. Inslaget i tv eller radio blir då tämligen svårt att förstå eftersom publiken inte begriper vem eller vad som är avsändaren. Situationerna som uppstår kan man välja att le lite åt och sedan gå vidare. Om det inte vore för den där gnagande känslan av orättvisa. Och jag kan förstå att även journalisterna inom public service blir villrådiga då det inte verkar finnas en röd tråd.

Inslaget om olivoljeexperten i Sveriges Radios program "Förmiddag med Helene" som sänts regionalt i SR P4 Kristianstad, blev alltså fällt. Enligt Dagens Media så skriver Förvaltningsrätten bland annat i sitt beslut att det baseras på att: "det har förekommit hänvisningar till den medverkande expertens eget försäljningsställe och positiva beskrivningar av hennes produkter i en utsträckning som gick utöver vad som är motiverat av ett informations- och underhållningsintresse”.

En olivoljeexpert. Kanske har hon tio träd.

Samtidigt i SVTs Kulturnyheterna visas inslag från nya Star Wars filmen. Prime-time direkt efter Aktuellt. Delar av filmen visas och reportern redogör för hur George Lukas skapelse nu är tillbaka i god form och allt det där. Ett inslag som det sig bör vara och som för oss alla uppfattas som hur naturligt som helst. Det är en allmän kulturnyhet som berör många i Sverige och premiären har precis ägt rum. Nyheten är rykande färsk. Men hur vi än vrider och vänder på det så är det en kommersiellt betingad händelse. Och i princip samma beslut skulle kunna appliceras från Förvaltningsrätten "det har förekommit positiva beskrivningar av Walt Disney Pictures och George Lukas produkter i en utsträckning som gick utöver vad som är motiverat av ett informations- och underhållningsintresse”.

Jag inser att ett regelverk bör finnas på plats men att dagens godtyckliga tolkning av detsamma leder till orättvisor som missgynnar framför allt små och inte så etablerade varumärken. Public service behöver göra sitt regelverk för olika inslag tydliga och rättvisa för vilket liten egenföretagare eller globalt företag som helst. 

Det är dags att slut hyckla om varumärken och skapa tydliga regler som inte urholkas av sportarrangemang, Melodifestivaler eller godtyckliga bedömningar av reportrar på SVT eller SR där dagsformen fäller avgörandet om ett inslags vara eller icke vara. Jag ser gärna fler varumärken i public service men oberoende hur det blir så bör det vara lika för alla. Stor som liten.

Carsten Carlsson, Medie- och kommunikationsexpert, H+K Strategies


Ämnen i artikeln:

Public service

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.