Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag29.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Debatt

"Dags att byta ut humorn"

Publicerad: 5 November 2008, 09:44
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:30


Jag har alltid gillat ironisk reklam. Detta väldigt svenska fenomen är ju helt enkelt mer intressant och mer intelligent än annan reklam. Håller du inte med mig?

Jag kan ge otaliga exempel på ironisk reklam som jag tycker fungerar bra. Vem minns inte OLWs Varé brudarna från 1994, gjord av reklambyrån Paradiset? Ett manér som Åkestam Holst har sneglat på när byrån gjorde OLWs senaste kampanj.

Ett alldeles färskt exempel är Läkemedelsverkets kampanj Crimemedicine som jag tycker helt har lyft ironin till nya höjder. Särskilt reklamfilmen balanserar precis på den gräns där tittaren börjar tvivla på om avsändaren skämtar eller inte. Kampanjen verkar också ha skapat lite snack på stan. Härom veckan råkade jag höra ett gäng kvinnor diskutera kampanjen på bussen. Vem avsändaren var kunde de dock inte komma på.

En av mina personliga favoriter är en reklamfilm som gjordes för Ikea i Tyskland någon gång under 2005, som driver med svenskarnas midsommarfirande. Svenskar iklädda folkdräkter dansar kring midsommarstången, super sig fulla på hembränt och förlustar sig i buskarna. Ikea Sverige valde dock att dra in kampanjen. "Vi tycker inte att filmerna representerar varken Ikea eller Sverige", sade dåvarande presschefen Eva Ståhl till Svd.se.

Enligt en doktorsavhandling av Einar Korpus (ja, han heter faktiskt så) vid Örebro Universitet så har humor varit dominerande i svensk reklam de senaste 40 åren, och där har ironin tagit allt större plats sedan 1990-talet. Han har särskilt undersökt annonser som har belönats med Guldägg sedan 1975. Enligt Einar Korpus är det viktigt att få mottagaren på gott humör för att en kampanj ska lyckas. Med tanke på att humor och ironi har använts så länge så får vi anta att kampanjerna också har givit effekt.

Men är det ändå inte dags att låta reklamen ta ett steg framåt? Jag menar 40 år. Kill your darlings, som det så fint heter. Det måste finnas någon annan typ av reklam som fungerar minst lika bra, som är smart och tänkvärd. Ogilvys film för Ford från förra året, med utrotningshotade djurfoster, nådde definitivt fram. Liksom Sony Bravias mäktiga Balls, gjord av Fallon.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.