Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag20.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Debatt

Clintons kampanj jättefiasko för Burson-Marsteller

Publicerad: 9 April 2008, 10:46
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:30

Hillary Clintons svindyra kampanjstrateg och pr-guru Mark Penn fick för några dagar sedan sparken från sin post som Clintons viktigaste rådgivare efter att han avslöjats med fingrarna i syltburken såsom sittandes på två stolar samtidigt - dels Clintons och dels Colombias regering.


Att han sparkades var inte bara pikant för Clinton utan också direkt genant för en av världens största pr-byråer, Burson-Marsteller, för vilken Mark Penn är vd. Detta eftersom han lyckades med konststycket att chikanera två för byrån prestigefulla uppdragsgivare på samma gång, som hade gentemot varandra motstående intressen.

Vän av ordningen invänder nu att Penn inte arbetade som Hillary Clintons hjärna i sin roll som chef och pr-konsult på Burson-Marsteller, utan istället utifrån sin roll som politisk opinionsundersökare i sin bisyssla i företaget Penn, Schoen and Berland Associates, som köptes av BM när Penn rekryterades till firman. Förvisso en korrekt men samtidigt meningslös invändning. Ser en utomstående bedömare någon skillnad på en Mark Penn som kommer från BM och en Mark Penn som kommer från Penn, Schoen and Berland?

Colombias regering sade efter att Mark Penn offentligt försökt ursäkta sitt lobbyengagemang för arbetet med det amerikansk-colombianska bilaterala handelsavtalet omedelbart upp sitt kontrakt värt 300.000 dollar med Burson-Marsteller, vilket inte kan ha kommit som en överraskning för någon som har den minsta kunskap hur delikat politisk lobbying fungerar på allra högsta internationell nivå. Senatorn och presidentkandidaten och den andra uppdragsgivaren Hillary Clinton är nämligen öppen motståndare mot avtalet. Trodde verkligen Mark Penn att hans engagemang skulle gå att dölja och inte komma ut förr eller senare? Dessutom har det framkommit att BM har uppdrag åt bland andra USA:s största bolåneinstitut Countrywide Financial, som är djupt indraget i den amerikanska bolånekrisen, samt den internationella säkerhetsfirman Blackwater Worldwide, som är djupt involverade i Irak och ökända för sina omdiskuterade dödsskjutningar av oskyldiga civilister i Baghdad. Och som inte det var nog hade Penn redan tidigt under valkampanjen personligen lovat Hillary Clinton att avsluta alla sina pågående BM-uppdrag med undantag av rollen som personlig rådgivare åt Microsoftgrundaren Bill Gates.

Hur mycket Pennhaveriet skadar byrån som 2007 fick motta den internationella prestigeutnämningen "International Agency of the Year" av branschtidningen The Holmes Report återstår att se. På BM:s svenska hemsida citerar byrån för övrigt en rad ur motiveringen:

"Burson-Marsteller, som kanske var den första riktigt internationella PR-byrån, fortsätter att vara bland de största och bästa."

Är det enbart ett isolerat etiskt problem hos en enskild BM-konsult vi har sett när Mark Penn inte förmådde åtskilja sina båda roller hos sina delvis konkurrerande uppdragsgivare, eller är det ett tecken på ett större problem i hela BM:s organisation, enligt principen chefen sätter normen? Eller är det kanske så här det går till på alla större pr-byråer värda namnet? I så fall kanske Penn bara är toppen på ett isberg.

Kanske är förklaringen något så enkelt som girighet; personlig girighet? Penn hade nämligen fram till mitten av februari månad enligt New York Times debiterat drygt tio miljoner dollar för sitt uppdrag åt Hillary Clinton. Under januari månad tog Mark Penn och hans medarbetare ut 3,8 miljoner dollar i arvoden från kampanjen. Å andra sidan borde väl en sniken och avundsjuk pr-reporter visa förståelse för att han, med tanke på det futtiga arvode han uppbar från Clintons högkvarter, tvingades ta en del bisysslor vid sidan om för att ha råd att betala mat och husrum åt sig och frugan.

För övrigt skrev Sveriges svar på Mark Penn, socialdemokraternas opinionsstrateg Calle Melin, som också har skrivit Sveriges första doktorsavhandling i ämnet lobbying, följande på sin blogg dagen efter att Penn fått lämna skutan:

"Även lilla jag har varit i en motsvarande situation. När jag började arbeta åt socialdemokraterna hösten 2005 tog jag till en början tjänstledigt från min tjänst som Public Affairs-chef på Hill & Knowlton. Jag hade en del pågående uppdrag men vald att klippa banden med dessa. Huvudanledningen till det var att de socialdemokratiska företrädare som jag träffade aldrig skulle tvivla på att jag gav dem råd utifrån vad som var min roll på partiexpeditionen och inte utifrån vad som skulle kunna tänkas gynna eventuella kunder."

Glömde jag nämna att Hill & Knowlton och Burson-Marsteller båda ägs av den världsomspännande Londonbaserade informations-, reklam- och pr-jätten WPP Group?

Som svensk kommer man onekligen att tänka på hur djupt girigheten hos högsta chefen skadade varumärket och trovärdigheten hos Skandia för några år sedan. Det ska bli intressant att se om Penns girighet skadar BM på samma sätt. Båda företagen verkar nämligen i samma bransch - trovärdighetsbranschen. Det ena företaget ber om trovärdigheten att få förvalta och expandera mitt kapital, det andra om trovärdigheten att få förvalta och expandera mina idéer.

Samtidigt som Penn fått sparken, vilket är djupt symboliskt eftersom han personligen mer än någon annan symboliserar allt som är dåligt och som har gått snett med Clintons kampanj, firar Obamas smarta och hungriga kampanjstrateger med den Chicagobaserade politiska konsulten och idealisten David Axelrod i spetsen nya pr-mässiga triumfer varje vecka. Deras sätt att engagera gräsrötter, pricka rätt i budskapsutformningen, bygga varumärke och samla in pengar via nätet har redan skrivit in Obamas kampanj i de politiska historieböckerna. Jag säger därför välkommen till president Barack Obama - politisk pr version 2.0.

Andreas Henriksson är frilansjournalist

Andreas Henriksson

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.