"CES visar vägen för reklambranschen"

KRÖNIKA. Pubmatics Jonas Olsen identifierar tre tekniktrender som kommer att påverka reklambranschen.

Med 180 000 besökare och 4 000 utställare är CES världens största mässa inom konsumentelektronik. Det är förstås ett paradis för pryltokiga, men det är också en bra plats att spana hur teknologi kommer att påverka andra branscher.

Tre trender som får konsekvenser för oss inom reklambranschen var tydliga på årets CES:

IoT-plattformar och adresserbar reklam

Antalet nya uppkopplade produkter var slående på mässan. De innebär en fantastisk möjlighet för media och marknadsförare att nå konsumenter på nya sätt och nya ställen, allt från HD-skärmar i självkörande bilar till uppkopplade pekskärmar på kylskåpsdörren.

För marknadsförare blir utmaningen att förstå och använda de nya formaten på kreativa sätt som fungerar i dessa unika konsumentmöten.

Röststyrning på frammarsch

Det race som pågår inom röststyrning har väl inte undgått någon. Det räckte med att stiga av planet i Las Vegas för att se kampen mellan giganterna Google och Amazons lösningar Google Assistant och Alexa. Det ska bli intressant att se hur andra varumärken kommer att få tillgång till det nya spännande formatet. Blir det öppenhet och delaktighet, eller stängda så kallade “walled gardens”, där endast de som jobbar med respektive plattform får tillgång?

Transparens fortsätter dominera diskussionerna

Inte helt oväntat diskuterades mycket transparens i adtech-mötena på CES; transparens kring vilka avgifter som gäller och för vem, kvalitet på innehåll och viewability. Att det finns företag som verkligen satsar på ökad transparens och driver frågan uppmärksammas av både annonsörer och publicister, vilket är glädjande.

Inget tyder på att den teknologiska utvecklingen avstannar, snarare motsatsen. Det kommer verkligen inte saknas spännande kreativa möjligheter att nå konsumenter. Men om branschen ska frodas i en allt komplexare värld, fylld med många fler plattformar och format, måste vi fortsätta satsa på transparens och tydlighet och inte sky undan från tuffa diskussioner.

Jonas Olsen

Regional Director Northern Europe, Pubmatic

Publicerad 2018-02-07 12.18Uppdaterad 2018-02-07 12.18