Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag22.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Debatt

Carl Liverstam: ”Inte hållbart att skapa polarisering mellan användare och publicist”

Publicerad: 11 December 2015, 14:29
Uppdaterad: 17 December 2015, 11:31

REPLIK. Även techbolagen måste ta sitt ansvar för att lösa adblocker-problemet, skriver Carl Liverstam, managing director på Platform161 Nordics.


Ämnen i artikeln:

Adblockers

Den senaste veckan har debatten kring adblockers ökat frekvent, först med Simon Källgrens debattartikel om att fler och fler vill ha allt helt gratis – förutsättninglöst. Detta följt av Albert Säfström som försvarar användarna genom att man inte anklaga dem för girighet och att den hållbara vägen framåt är att utgå ifrån deras upplevelse istället.

De bägge har rätt i sin ensak. Det är av girighet, men framförallt brist på kunskap hos användaren, som adblockers uppstår. Dock måste vi anpassa oss.

Användarna har inte någon skyldighet att ta reda på att de indirekt betalar för kvalitativt innehåll och journalistik genom att bli exponerade utav annonser, utan dennes uppgift ligger hos publicisterna.

Men det är inte heller publicisternas ansvar att på egen hand motverka adblockers genom informativa pop up-rutor, betalväggar eller ta bort störande format, utan det är branschen i helhet som blir lidande och därmed branschens ansvar att tillsammans lösa den ohållbara situationen. 

Analysen har jag baserat på dels Pagefairs och Adobes globala rapport kring adblockers, men också Google Trends uppmärksammade korrelation mellan sökfrekvenserna ”How To Block Ads” samt ”Retargeting”.

Precis som att vi kan vända på frågan och anse att användarna måste anpassa sig så kan vi påstå att det är publicisterna som bör anpassa sig. Det går dock att vända vrida på situationen och säga att det är ansvarslösa retargeting-bolags fel att verkligenheten ser ut som den gör.

Enligt Pagefairs rapport var 50 procent av anledningarna till att adblockers börjar användas ett resultat av att användarna känner att deras personliga data är missbrukat för att skapa ”personliga annonser”.

Påståendet går i linje med frekvensen av sökord i de tidigare nämnda uttrycken och resultatet är ett faktum.

Det är alltså inte enbart användarnas eller publicisternas ansvar att anpassa sig, informera eller hitta nya betalningslösningar utan även ett ansvar som vilar på axlarna av ad tech-bolagen samt annonsörerna själva. Precis som användarna anses vara giriga – så är det girighet som leder till en överkonsumtion av ”konverteringsvänliga” annonser vilket i sin tur kan leda till adblockers. Detta är såklart en självklarhet eftersom marknadschefer har sitt individuella ansvar att leverera och rapportera ROI av sin annonsering och därmed förståeligt.

Detta leder hursomhelst till att annonsörer letar efter kostnadseffektiva adtech lösningar. För att hålla nere kostnader tvingas adtech-bolagen köpa utrymme till ett billigt eCPM och blir därmed icke-transparenta i frekvens samt hur och när man syns. Samtidigt finns det fall där en användare som genomfört ett köp, fortfarande inkluderas i en cookie-pool och därmed skapas irrelevans. Dessutom har vi alla hört talas om ”The Red Shoe Syndrome”. Precis som människor inte vill vara förföljda till den gränsen att ett personligt möte inte längre är ett sammanträffande, så vill inte heller användare vara förföljda till sin allra ypperliga gräns av annonser.

I takt med den allt mer teknikmedvetna ”generation Y” samt ”millenials” behöver adtech och annonsörer vara mer ansvarsfulla.  

Den kortsiktiga lösningen är att retargetingbolag faktiskt betalar exempelvis Adblock Plus för att kunna vara inkluderad i deras ”Acceptable Ads List”. Men det är inte den långsiktiga lösningen på problemet.

Det finns numera mer än 200 miljoner aktiva adblock-användare i världen och det senaste året har detta ökat med 41 procent världsöverskridande. För att få stopp på den exponentiella ökning av fenomenet adblock är det inte hållbart att skapa polarisering mellan användare och publicist, utan hela branschen måste ta sitt ansvar.

Carl Liverstam,

managing director Platform161 Nordics

Ämnen i artikeln:

Adblockers

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.