Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag25.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Debatt

Carl Fredrik - Rolf: 9-1

Publicerad: 26 April 2007, 12:49
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:07

Jag har kört en benchmark på Dagens Media och pr-byrån Prime PR. Det kan verka underligt, men låt mig berätta.


Jag träffade Prime PRs huvudägare Carl Fredrik Sammeli för första gången för snart åtta år sedan. Ett år efter att vi hade startat Dagens Media, ungefär samtidigt som Carl Fredrik startade Prime hösten 1998.

Frukosten var redan beställd och stod på bordet när jag kom tio minuter sen som vanligt. Han hade beige kläder på sig och jag tänkte han nog inte hade cyklat till Slussen. Han hade tjatat till sig mötet. Vi på Dagens Media förstod oss inte på pr, vad som skedde och nu skulle han förklara.

Det var något khaki och kolonialt över honom. Han pratade och åt staccatto. Visade bilder på en utskriven powerpoint. Däremellan gav han anvisningar i mobilen till sambon som höll på att köpa bostadsrätt. Jag tyckte först att han var en tönt.

Men han brann. Och då är det rätt okej att vara allt från tönt till idiot. Han sålde in sin bild av pr-branschen, hur de gamla gubbarna på Kreab och JKL inte fattade marknadsföring via pr. Han ritade pyramider och var fullständigt övertygande.

Prime jobbade på. Körde klassikerna och Dagens Medias gröna reportrar försågs med "exklusiva" tips och gud så mycket prime-artiklar som hamnade i våra spalter.

Vid sekelskiftet framtonade bilden av Carl Fredrik som rundsmord bilsäljare och affärstrateg i samma kostym. Ung och gammal på samma gång.

Prime PR och Dagens Media hade liknande case. Skulle slå oss in på marknader som sedan urminnes tider dominerades av etablerade och respekterade och blytunga konkurrenter. Carl Fredrik pratade om gubbarna på Kreab och vägrade gå med i branschorganisationen Precis.

Det gick bra för Dagens Media. Vi växte.

Prime växte mer. Carl Fredrik visade stolt kontoret med säkerhetssystemet som skannade hur konsulterna rörde sig genom kontorzonerna. Stolt presenterade Carl Fredrik sin morsa som kokade latte i köket. Han ritade pyramider och var fullständigt övertygande. Byråintäkten utvecklades chockerande.

Mindre stolt var han när det kom på tal att Prime hade gått med i en branschorganisation och jobbat för att skärpa upp reglerna och minska öppenheten om pr-byråernas uppdragsgivare. Nu var det byrån Westander som var utmanaren. Prime på samma gubbhylla som Kreab och JKL.

Förra året åt vi lunch på skeppsbron. Vi satt ute, drack nog lite vitt vin. Jag var på väg till revisorn för bokslutet och var på min vakt.

Jag visste att Carl Fredrik hade ett avtal med vår konkurrent där han fick 100 prenumerationer gratis i utbyte mot motköp i platsannonser och medieträning av chefredaktören. Därtill skulle Prime placera alla nyheter hos konkurrenten och komma med tips om konkurrenterna JKLs och Kreabs tillkortakommande.

Jag kände mig glassig. Dagens Media konkurrenter Vision, Tendenser, Info, Quo Vadis, Dagens Reklamnyheter, låg utmanövrerade på skroten. Vi var på toppen. Carl-Fredriks tandrad lyste som en blixt samtidigt som det kom in glass med jordgubbar. Carl Fredrik frågade om han skulle komma över och hjälpa oss göra bättre affärer. Då slog det mig att det var han och inte jag som hade kommit längst. Det slog mig, att pr-byråer, kanske har större makt än medier, det slog mig att Carl Fredrik och inte jag kunde sätta agenda.

Idag frågade jag Carl-Fredrik: "Skulle du eller jag kunna välta en regering"?

Han svarade: "Det skulle du".

Och lät mer som Göran Persson på skämthumör än den snabbpratande konsultkillen i khaki för nio år sedan.

Så här ser maktkampen ut idag:

1. NYCKELTALIntäkt/vinst miljoner/personal PRIME: 83/13/80DM: 22/4/15

2. VarumärkesvärdePRIME: Är värt lika mycket som kunderna och affärerna. DM: Värt lite mer än kunderna och affärerna, men har mycket mindre affärer än Prime.

3. MaktPRIME: Kan driva igenom tunga politiska beslut.DM: Kan väcka opinion i branschen.

4. KontakterPRIME: Höjdare i näringslivet, men framförallt toppolitiker, Margot Wallström är till exempel en nära vän. DM: Maktmänniskor inom reklam och medier.

5. MediekanalerPRIME: Egen webb. nyhetsbrevDM: Egen webb, papperstidning, nyhetsbrev

6. Andra medieingångarPRIME: Har konsulterna Thomas Idergard och Marie Söderqvist som fasta tv-panelister och krönikörer. Har kontakter på alla redaktioner. DM: Sporadiskt i andra medier.

7. InflytandePRIME: Tillgång till alla redaktioner. Kan driva lobbying. DM: Via redaktionellt material.

8. ResearchkraftPRIME: Stora muskler, tjänar enorma belopp på kunder som Coca-Cola och McDonalds. DM: Små muskler.

9. Möjlighet att påverkaPRIME: Stora. Direkt med maktenDM: Små. Indirekt.

10. OberoendePRIME: Delvis. Direkt kundstyrdDM: Helt, indirekt kundstyrd.

Epilog. Dagens Media enda egentliga styrka är oberoendet. Frågan är hur många av de större medierna som kan mäta sig i makt med Prime?

Rolf van den Brink

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.