Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag27.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Debatt

Calma förstör Prison Break

Publicerad: 5 Januari 2007, 13:30
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:14


Jag har ett favoritprogram: Prison Break. Normalt, branschskadad som jag är, zappar jag sällan kanal i reklamavbrotten. Man måste ju se vad som är uppe just nu...

I de allra flesta fall har vi ingen aning om vad bakgrund och syfte är för en specifik reklamkampanj. Därför ska man vara försiktig med att "tycka" om enskilda reklamkampanjer.

Hade det inte varit för att jag kände mig tvingad att skriva dessa rader hade jag inte haft en aning om vem som var avsändare för den mest irriterande tv-reklamen den här hösten. Nu vet jag att det handlar om ett tuggummi mot åksjuka. Calma låter som en riktigt bra grej. Tyvärr har de irriterat mig så till den grad att jag lovat mig själv att aldrig köpa det. När man, som denna annonsör, köper sponsorskapet för en tv-serie kanske ett sätt att nyttja det annorlunda skulle kunna vara att byta spot efter ett tag? Om spotbyte av någon anledning inte var ett alternativ hade det kanske varit klokare att göra en variant som var så uttryckslös att den tål att tittas på 87 gånger?

Alltså, frekvens i all ära, men det finns gränser. Att försöka tjata in ett enkelt budskap allt för entonigt och ihärdigt är detsamma som att dumförklara den man kommunicerar med. Knappast en framgångsrik metod för den som är ute efter en positiv feedback eller respons.

Dialekter kan ge reklam en extra dimension. De som jobbar med telemarketing vet att konsten att matcha de uppringandes dialekter med rätt geografiska områden kan göra skillnaden på fiasko och succé. Ofta används dialekter från gnällbältet för att få en humoristisk knorr i reklamsammanhang. När humorn i övrigt är totalt frånvarande blir det efter 87 gånger tyvärr bara gnälligt.

Äger, duger eller suger? Kidsens sätt att rangordna företag och varumärken är påfallande enkla och talande. Tyvärr, för vissa, placeras man lika snabbt som enkelt i kategorin "suger". Ibland kan det vara nyckfullt och svårt att styra ungdomars uppfattningar. Nästintill omöjligt. Ironiskt nog blir svaret på korsordsgåtan detsamma som känslan av reklamen. Den som irriterar sin målgrupp genom sin blotta uppenbarelse i reklamblocken har garanterat skaffat sig en rejäl uppförsbacke hos de yngre konsumenterna. Och suger även för en och annan irriterad 36-åring…

Daniel Collin

gustav.peldan@affarsvarlden.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.