Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Debatt

"Byråerna måste fokusera mer på kundernas affärsmål"

DEBATT. Reklammarknaden förväntas endast öka marginellt under 2012 och 2013. När annonsörerna växlar ner beror det i grunden på en vikande tilltro till reklamens affärsmässiga effekter. Reklambyråerna fortsätter fokusera alltför ensidigt på kreativitet, då alla parter skulle tjäna på en mer målmedveten satsning på att mäta reklamens effekter, skriver Anders Ericson på Sveriges Annonsörer.


Publicerad: 26 November 2012, 05:30
Uppdaterad: 06 December 2015, 14:03

Ämnen i artikeln:

Sveriges AnnonsörerAnders Ericson

I år kommer mer än 60 miljarder kronor att investeras i reklam i Sverige. Stora pengar. Och den stora frågan i sammanhanget är vilken utdelning företagen får på dessa investeringar? I reklamvärlden fokuserar såväl byråerna som många reklamköpare i alltför hög grad på kreativitet, som i sig inte säkerställer önskad effekt på försäljning, lönsamhet eller varumärkets värde.  

Den 29 november avgörs för 23:e gången reklamtävlingen ”100-wattaren”. Sveriges Annonsörer belönar då reklam som nått mätbara affärsmässiga resultat och som dessutom har gjort det med hjälp av nya kreativa grepp. Nytänkandet kan ligga i utformningen, den som vi alla ser i media och på gator och torg, men även i medieval, målgruppstänkande och andra framgångsfaktorer under ytan.

I år har jurygrupperna för de olika kategorierna under hösten tagit ställning till närmare 200 kampanjer.  Flera av de bidrag som gallrades ut på ett tidigt stadium var sådana som visserligen skapade uppmärksamhet genom nya roliga grepp, men vars värde för annonsören inte kunde bevisas på ett objektivt och mätbart sätt.  

Skulden ska inte enbart läggas på reklambyråerna. Självklart bör vi annonsörer redan i briefen till reklambyrån inkludera verksamhetsmålen och kommunikationsmålen och lägga vikt vid vår vilja att systematiskt följa upp dem. Det är faktiskt vårt professionella ansvar inför företagsledning och ägare. Då blir avkastning på investerat reklamkapital också en konkurrensfaktor reklambyråerna emellan, och det är det knappast idag.

I ett tuffare ekonomiskt och hårdare konkurrensutsatt klimat måste den som ansvarar för marknadskommunikation i högre grad kunna visa VD och ledningsgrupp att kommunikationen gör skillnad. Byråerna behöver samtidigt på ett tydligt sätt identifiera och definiera kundens verkliga behov för att sedan lösa det på ett kreativt sätt. Det låter kanske som en självklarhet att varje beställare och byrå på ett tidigt stadium sätter upp mätbara mål, men tyvärr är detta inte så vanligt som man skulle önska. Detta trots att alla tjänar på ett sådant arbetssätt.

Anders Ericson,

vd Sveriges Annonsörer

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.