Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag29.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Debatt

"Branschen har en övertro på varumärkets betydelse"

Publicerad: 19 November 2008, 05:01
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:35

DEBATT. Företagen måste sluta med det företagscentriska tänket och istället se på oss själva utifrån konsumentens perspektiv, skriver Rickard Svensson, projektledare på pr-byrån AWB.


Vår bransch, och våra kunder, ägnar stor del av vår verksamhet till att få konsumenter att använda våra produkter, tjänster och varumärken så som vi vill att det skall användas - ofta utan, eller med endast lite insikt om konsumentens perspektiv.

Det finns en övertro på betydelsen av ett starkt varumärke, en tro att konsumenter köper produkter och tjänster bara varumärket är tillräckligt attraktivt eller aspirerande. Få företag vågar eller klarar att låta sin verksamhet utgå från konsumenten. Det finns dock undantag. Företag som Google har på kort tid blivit ett av de mest intressanta och relevanta företag som uppstått just därför de bättre än sin konkurrens förstått hur deras tjänst konsumeras.

För att förstå konsumenten och dennes handlingar, kan vi som bransch inte enögt anta ett avgränsat företagsperspektiv. Förklaringen till detta är enkel; vi konsumenter lever inte i ett vakuum - normer och regler för vårt beteende sätts därför till vår kontext och situation. Vill man verkligen förstå vårt köpbeteende gör man förmodligen det lättare för sig genom att se hur människor skapar sin identitet.

Konsumtion har blivit den främsta indikatorn för vilka vi är, därför att man som individ förväntas göra de aktiva valen för ens personlighet. Konsumtion får en stor betydelse därför att det blir måttet för en persons värde, varför också ångesten för att göra de rätta valen för hur man väljer sin identitet är svår att undvika. För att kompensera för vår ambivalens och utanförskap söker vi därför efter ett socialt sammanhang där vi passar in, med vilka vi delar värderingar och ambitioner. Vem kan till exempel vara ensam med 200 Facebook vänner?

Men på samma sätt som gränserna mellan olika samhällskikt och grupper i samhället blivit mindre tydliga, har det även skett en upplösning av de normer och etablerade mönster som tidigare styrt vårt sätt att konsumera. En upplösning av familjens, religionens och samhällets tidigare starka sociala reglering har gjort att vårt beteende blivit oförutsägbart - i den bemärkelse att vi är fria att välja moral, estetik och sociala normer.

Utan tydliga normer som säger hur vi skall handla blir varje val därför förknippat med en slags risk, vare sig det är ekonomiskt eller socialt. För att minimera risken av att välja fel, försöker vi därför återinföra normativa regleringar i sättet som vi förmedlar vår identitet genom att anamma olika livsstilar. Vi behöver predikanter och bloggare som ger tydliga riktlinjer och handlingsmönster ner i shoppingdetalj.

Dock är vår identitet inte statiskt, den är som tidigare nämnt avhängd vår omgivning. Vi är inte tvungna att upprätthålla en sammanhängande livsstil, utan snarare uppmuntras vi att vara flexibla och anpassa oss efter situationen vi befinner oss i. Inte heller är det någon som tittar snett på oss för att vi blandar olika varumärken, snarare tvärtom.

En viktig dimension, om inte avgörande, är därför vilka alternativ som faktiskt finns tillgängliga. Beroende på hur stort engagemang som krävs av mig för att köpa produkten eller tjänsten så är tillgängligheten av oerhörd vikt. För mig kvittar det t.ex. om jag köper ICA's egna kaviar eller Kalles, men däremot är jag otroligt noga med vilka skor jag köper. Jag kan åka runt halva stan för att finna de rätta paren.

Vår bransch, men också våra kunder, måste därför sluta med det företagscentriska tänket och istället se på oss själva utifrån konsumentens perspektiv - dels för att bättre förstå vilka utmaningar vi som står inför, men framför allt för att se vilka som har den största påverkan på konsumenten. Vi behöver komma till insikt med att det inte alltid är vad vi säger, utan vad andra tycker som har inflytande på hur vårt varumärke uppfattas.

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.