Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag31.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Debatt

"Branschen frodas – i både excel och kreativitet"

Publicerad: 29 Mars 2012, 07:49
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:27

Maria Guggenberger tackar för sig efter fyra år som vd för Sponsrings & eventföreningen. Här är hennes avskedstext.


Att summera fyra år som vd för Sponsrings & Eventföreningen är en nästintill omöjlig uppgift.

Bara sett till rena siffror så har branschen gjort en fantastisk resa sedan 2008 och stått stadig under både en och två finanskriser. Sponsring är redan näst störst bland mediekanalerna och prognoserna för 2011 talar för en nära 25-procentig ökning för event.

Det är dock inte bara i exceldokumenten som branschen frodas. Kreativiteten blomstrar inom både sponsring och event – något som blir extra tydligt så här i Gyllene Hjulet-tider, när branschens allra vassaste idéer får ta ett kliv framåt och in i strålkastarljuset.

När andra kommunikationskanaler tyckts knäa har man i vår bransch istället kunnat ana en utvecklingslust och en äventyrsanda – kanske detta ett tecken på att den interna skepsis mot sponsring som många företag upplevt äntligen börjat släppa och att man istället vågar fokusera på möjligheterna som detta precisionsverktyg i kommunikationslådan medför.

Jag kom in i branschen från en annan värld (hamn- och turistindustrin) och med en i backspegeln helt annan syn på marknadskommunikation.

Såhär fyra år senare kan jag med glädje konstatera att tiden på föreningen varit något av en aha-upplevelse kring upplevelse- och passionsbaserad kommunikation.

Sponsring och event är oöverträffat när det gäller att skapa och stärka relationen till sin målgrupp och fylla varumärket med ett trovärdigt innehåll. Visst brottas branschen fortfarande med en del utmaningar, framför allt när det gäller att bevisa mätbarheten i dessa två kanaler.

Föreningens (och min) hållning är att ett upplevt problem med att mäta effekt i de allra flesta fall kan härledas till i bästa fall otydliga, i värsta fall obefintliga målsättningar. Där kan och måste branschen bli bättre. Vet man bara var man befinner sig och vart man är på väg blir det lättare att avgöra hur långt på vägen man kommit.

Gyllene Hjulet har av luttrade i branschen utsetts till en av Sveriges tuffaste kommunikationstävlingar. Det är varken en kreativitetstävling eller en effekttävling – de nominerade bidragen levererar på både målsättningar, kreativitet, genomförande och resultat.

Jag hoppas att dessa goda exempel både ska inspirera och visa att sponsring och event skapar oöverträffade förutsättningar för relevant, respektfull och effektiv kommunikation.

Det är med entusiasm och, okej, en gnutta vemod som jag lämnar över föreningens roder till Niklas Birgetz.

Niklas är redan en bekant figur för många i branschen och han har från sina många år på Skandia en djup förståelse för köparnas utmaningar och dessutom stor erfarenhet i bland annat samhällsengagemangsfrågor – något som garanterat kommer att stå högt på agendan i branschen under många år framöver.

Det ska bli spännande att följa föreningens fortsatta arbete. Jag kommer naturligtvis att göra allt för att fortsätta driva branschen framåt.

Jag hoppas vi ses på en travbana nära dig!

Maria Guggenberger,

avgående vd för Sponsrings & Eventföreningen

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.