Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag24.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Debatt

"Blondinbella saboterarbloggarnas affärer"

Publicerad: 5 Mars 2009, 15:18
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:20

<b>LEDARE.</b> Dagens Medias chefredaktör Fredrik Svedjetun om bloggarnas smygreklam.


Snart ett år har gått sedan Viktoria Wallin, rektor på Jensen Gymnasium, blev kontaktad av en pappa med en minst sagt udda förfrågan. Dealen lät ungefär så här: min dotter bloggar om skolan, i egenskap av "ambassadör", och du tackar för marknadsföringen genom att sätta in pengar på vårt konto.

Rektor Wallin avfärdade förslaget som "helt absurt" i den artikel som skulle bli startskottet för Dagens Medias granskning av Per Rydberg och hans dotter Isabella "Blondinbella" Löwengrips smygreklamsaffärer. En granskning som har föranlett KO att inleda två (hittills resultatlösa) undersökningar av bloggarnas eventuella brott mot marknadsföringslagen. Parallellt utreds hela 25 bloggar av Skatteverket efter misstankar om oegentligheter.

Läs mer i Dagens Media nummer 4, 2009. Att Blondinbella AB, som driver Sveriges största blogg, kränger dold, redaktionell textreklam råder det inga tvivel om. Dels har Blondinbella själv öppet berättat om affärsupplägget (innan hon blev medveten om att det kunde utgöra ett lagbrott), dels har Dagens Media tagit del av flera mejl i vilka Blondinbellas säljare erbjuder företag smygreklam i utbyte mot produkter eller pengar.

Jag tänker inte hålla den drivna, nyss 18 år fyllda, Isabella Löwengrip som ansvarig för det affärsmässiga upplägget på hennes blogg. Däremot tycker jag att personerna bakom Blondinbella AB:s affärer - och då i synnerhet pappa Per Rydberg på bloggnätverket Spotlife - borde ta sitt ansvar och börja sköta sina bloggar med ett större mått av seriositet.

För om marknadsledaren bryter mot lagen, skapar pinsamma rubriker, och kritiseras av myndigheterna så stänker det skit över hela bloggosfären. Hela mediet får ett trovärdighetsproblem som kan bli oerhört svårt att reparera.

Sveriges bloggare har hittills lyckats bevisa två saker:

• Att de kan leda samhällsdebatten, driva opinion, och krossa de etablerade mediernas problemformuleringsmonopol - vilket inte minst FRA- och Gömda-debatterna har visat.• Att de kan attrahera en enorm publik, och därmed utmana mediejättarna som leverantörer av inte minst unga, kommersiellt viktiga målgrupper.

Men trots framgångarna missar bloggarna att få grepp om det som kanske är viktigast för att de ska tas på riktigt stort allvar - pengarna.

Det finns inte någon exakt siffra över hur många miljoner kronor - eller prylar - Sveriges bloggare drar in. Men en titt i de större bloggnätverkens bokslut indikerar att det rör sig om kaffepengar.Allers bloggnätverk Blogg.se, som har nästan 2 miljoner unika besökare i veckan, omsatte 1,8 miljoner kronor under 2007/2008 och gjorde en förlust på 3 miljoner kronor. Och Tailsweep - som säger sig vara störst i Sverige på bloggannonsering - drog in ynka 1,4 miljoner kronor 2007 och gjorde en förlust på 700 000 kronor. Även om bloggarna skulle öka sin försäljning med flera hundra procent kommer de alltså att svara för en ytterst marginell smula av den totala reklamkakan, som är värd över 32 miljarder kronor per år.

Jag är övertygad om att det krävs en upprensning och en omfattande etisk diskussion om bloggen ska kunna bli en attraktiv, etablerad kanal för annonsörer. Alla som jobbar kommersiellt med bloggar bör därför klargöra hur de ställer sig till smygreklam och köpta inlägg, och de bloggare som värnar om sin egen och bloggosfärens trovärdighet bör ifrågasätta de kollegor som säljer dold reklam med samma intensitet som de idag ifrågasätter "gammelmedias" alla förehavanden.

Läs mer om vad reklamköparna och bloggarna tycker om saken i senaste numret av Dagens Medias papperstidning.

Fredrik Svedjetun

Chefredaktör och ansvarig utgivare

fredrik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.