Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag30.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Debatt

Bloggare och pressen överens: "Sluta spamma"

Publicerad: 28 Augusti 2008, 13:43
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:30


Nu har även bloggarna tröttnat på urskiljningslösa pr-pitchar. Och ord som "spam" börjar användas för att beskriva de skräpbudskap som pushas på dem från höger och vänster. System som Akismet rensar effektivt bort kommentarerna, men hur ska de värja sig för pressmeddelanden, pr-pitchar, och liknande, som de aldrig någonsin bett om?

För några dagar sen skrev reportern Henrik Widell artikeln "Bloggarduo trötta på pr-byråernas uppvaktningar" på Dagensmedia.se. Artikeln handlade om hur bloggarna Nina Åkestam och Sandra Beijer helt tröttnat på pr-byråernas klumpiga och irrelevanta pitchar.

Sandra säger att "hon inte har ett problem med att bli kontaktad av pr-byråer men tycker att byråerna ska göra bättre research". Att pr-konsulterna "...måste själva gå in och se vad bloggarna handlar om".

Dagen efter gav några representanter från pr-byråer svar på tal i artikeln "Pr-byråerna om bloggkritiken: Vi har viss förståelse". Fredrik Pallin på Mahir säger: "Det finns en risk att pr-byråerna tänker i traditionella medietermer och skjuter för brett". Och att: "Man måste ha bättre koll på bloggar än på traditionella medier och då krävs ett genuint intresse."Jag håller helt med, med ett undantag: Man behöver ha lika bra koll på traditionella medier som på bloggar. Det vi talar om är pr-kommunikation. Och kommunikation betyder informationsutbyte. Envägskommunikation är ingen kommunikation. Det blir ofta spam. Och spam gynnar absolut ingen.

Journalister har förvisso redan tröttnat. De bryr sig inte längre. Orkar inte klaga. Men frustrationen finns där. Och skulle man någon gång lyfta på locket, så skulle den bubbla upp. Därför gjorde jag det - lyfte på locket. Via microbloggen Jaiku frågade jag såväl mina blogg- och journalistvänner vad de hade för inställning i frågan. Här är ett par av cirka 50 likasinnade kommentarer:

"Måste också säga att kulsprute-stajlen är rätt irriterande också. Typ, ALLA reklambloggar får ett pr-meddelande om att Cola byter typsnitt. Det kanske är två designbloggar som bryr sig om detta. Jag får även helt irrelevanta saker... om ungdomsätstörningar, nya advokatsajter, tävlingar och annan irrelevant skit från samma kontaktperson på den byrån (vafarao?)."

"Som journalist slås jag ständigt av hur lite research pr-konsulter gör innan de ringer. Ofta vet de inte ens vad jag jobbar med, vilket är hur lätt som helst att kolla upp på vår sajt. De verkar inte heller ha läst vår tidning och förstått vilka vi riktar oss till. Exakt samma problem verkar gälla när det handlar om bloggar."

Därför bäste pr-konsult - i all välvilja - å bloggarnas och journalisternas vägnar: 1. Se till att göra din information tillgänglig - on demand - i de kanaler som de använder, så att de själva kan bevaka och plocka upp den information som de är intresserade av.

2. Knyt kontakter med dina viktigaste intressenter: lyssna till dem, förstå dem, lär dig av dem, konversera med dem, dela med dig av det du har att berätta och som du förstått att de också är intresserade av.

Kristofer Björkman är grundare av och marknadsansvarig på Newsdesk

Kristofer Björkman

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.