"Blockchain kommer revolutionera annonsbranschen – är du redo för det?"

2018-04-05 07:00  
"Vi ser idag att det är för få annonsörer som vill utbilda sig inom fältet och tyvärr blir en del brända", skriver Carl Liverstam, Nordenchef på Platform161.

DEABTT. Blockchain kan skaka om marknaden till den grad att företag betalar sin huvudmålgrupp direkt för att se deras reklam – och helt skippar processen att köpa reklamplats. Det skriver Carl Liverstam, Nordenchef på Platform161.

2017 kommer för lång tid framåt att vara året då kryptovaluta på riktigt tog fart. Men i (guld)ruschen mot snabba vinster hamnade den mer signifikanta blockchain-tekniken, som möjliggör kryptovalutorna och flera andra nya tekniska fenomen, i skymundan. 2018 kommer bli året då marknadsförare och företag på riktigt måste förstå vad blockchain är och vad tekniken kan åstadkomma. Men vi måste göra det nu. För det kommer att gå undan.

När man talar om Bitcoin måste man göra distinktionen mellan två saker: Bitcoin-nätverket med den underliggande tekniken (Blockchain) och betalningsmetoden i sig (Bitcoin). Ursprunget av de två termerna kommer från 2009 där en person med alias Satoshi Nakamoto publicerade ett dokument med namnet ”Bitcoin: A Peer-to-Peer Electronic Cash System”. I den förklarar Satoshi sin uppfinning.

Bitcoin: ett decentraliserad (P2P) digitalt nätverk där betalningen sker utan verifiering av tredje part men som säkerställs av nätverkets alla noder. I början var Bitcoin inte tänkt som en digital valuta utan som ett enkelt sätt att skicka pengar direkt från en part till en annan utan att behöva gå igenom en finansiell instans. Även om kryptovalutorna gått upp och ner den senaste tiden är många övertygade att Blockchain-tekniken kommer chocka, revolutionera och förändra många branscher och industrier. Inklusive marknaden för annonsköp.

Tar effektivt bort mellanhanden

Ett av de största argumenten varför blockchain förändrar världen är att den tar bort mellanhänder och ger tillbaka makten till dess rättmätiga ägare och mottagare. Det har talats om det i flera år men mest troligt är att det kommer dröja ytterligare något år innan blockchain blir aktuellt inom programmatic. Dock finns det redan duktiga communitys och företag runt om i världen som implementerat tekniken i andra delar av marknaden. Länge har konsumenter surfat internet och låtit bolag bli rika på de cookies de lämnar efter sig på olika sajter.

Ett väldigt bra, färskt exempel på detta är Facebook i enlighet med Cambridge Analytica-skandalen där data för 50 miljoner användare har missanvänts i syfte att annonsera politiska budskap – och därmed påverka ett av de mest skandalomsusade valen i världshistorien. Men nu får konsumenterna en chans att själva använda sin data som valuta – samtidigt som annonsörer kan få högre träffsäkerhet med validerade data – allt möjliggörs genom blockchain.

Är blockchain positivt för den digitala marknadsföringen?

En Forrester-analytiker beräknade nyligen att publicister som kringgår mellanhänder kan öka CPM och gå från 1 till 5 dollar. Blockchain kan bidra till ett ännu bättre resultat. Det kan skaka om marknaden till den grad att företag betalar sin huvudmålgrupp direkt för att se deras reklam, och helt skippar processen att köpa reklamplats. Med hjälp av mikrovaluta, kan företag betala bara för äkta views istället för intryck.

Blockchain gör det möjligt att bevisa antalet views innan valutan har bytt ägare. Exempelvis använder Brave browser ”Basic Attention Tokens”” (BAT) för att tillåta annonsören att betala för den ”mentala biten” som det tar en person att se annonsen. Det betyder smartare spend och en möjlighet att skapa riktig kontakt med sina kunder. Men inte bara det. Blockchain gör det möjligt för annonsörer att också bygga upp kundprofiler och samla all information som kunder är villiga att dela på en gång. Det tillåter marknaden att bättre skräddarsy efter kundens behov och annonser endast visas för de kunder som faktiskt är villiga att köpa produkten.

Svenska annonsmarknaden behöver utbilda sig om blockchain – eller ta konsekvenserna

Med få experter, många intresserade och oändliga möjligheter brukar det bi något av en vilda västern för nya fenomen. Så även med blockchain. Vi ser idag att det är för få annonsörer som vill utbilda sig inom fältet och tyvärr blir en del brända. I framtiden kommer de flesta företagen ha en person eller avdelning in-house som blockchain expertis eller externt ta in det resurskapital som krävs. Som med allt annat är det en fråga om vem som leder och vem som kopierar, de som leder har mycket att vinna medan de som följer behöver ta in försprånget. Vem kommer du att vara?

Carl Liverstam, Nordenchef på Platform161

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Åsikter & debatt