Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag29.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Debatt

"Blanda inte ihop begreppen, Björn Rietz"

Publicerad: 19 Februari 2009, 09:06
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:21

<b>DEBATT.</b> Margaretha Sjöberg, generalsekreterare i Sveriges Informationsförening, tycker inte att reklambyråer ska blandas ihop med kommunikationskonsulter. Det skriver hon i ett öppet brev till Reklamförbundets nye vd Björn Rietz.


Grattis och välkommen till ditt nya jobb som vd på Reklamförbundet, Björn Rietz. Du är en erfaren reklamare som kommer att göra ett gott arbete och vi önskar dig lycka till.

Det är intressant att många reklamarbetare nu kallar sig kommunikatörer. Det är inget fel i sig, reklam är också kommunikation. Det har säkert också att göra med att investeringarna i reklam nu minskar medan investeringarna i information/Public Relations och internet ökar. För att undvika konkursdöden är det förstås bättre att spela på fler fioler än bara reklam.

Men det kan bli förvirrande för uppdragsgivaren. Vilken hjälp får jag av en reklambyrå respektive en kommunikationskonsult? Är det rent av samma sak? Nej, så är det ju inte.

Ren reklam, må den vara säljdrivande eller varumärkesstödjande, kräver sin speciella, välutbildade kompetens. Reklam är en konstart, säger Björn i Resumé. Den är viktig och Björn Rietz besitter den i allra högsta grad liksom medlemmarna i Reklamförbundet.

En kommunikativ organisation, antingen ett företag eller en myndighet, har däremot många intressenter att kommunicera med. Dessa är medarbetare, ägare, kunder och opinionsbildare. Stöd för kommunikationsstrategier eller kommunikativt ledarskap kräver en välutbildad och ibland speciell, välutbildad kompetens. Den finns hos informatörerna, antingen de är konsulter eller arbetar på en informationsavdelning, och går utöver och bortom konstarten.

Björn, du lyfter behovet av att diskutera kommunikation i industrin och i samhället.

Idag är kommunikationsfrågorna redan i ledningsgrupper och i styrelserum. Varumärkesarbetet, internkommunikation i samband med förändringsprocesser och opinionsbildning är vardagen för alla företag, myndigheter och organisationer som redan har insett värdet av professionell information och kommunikation.Informationsindex som nyligen rapporterades visar att de totala investeringarna i information/Public Relations börjar närmar sig 50 miljarder kronor.

Låt oss tillsammans uträtta stordåd och ge våra uppdragsgivare affärsnytta. Men vi bör inte blanda ihop begreppen. Det förlorar både vi och uppdragsgivaren på.

Margaretha Sjöberg Generalsekreterare Sveriges Informationsförening

Margaretha Sjöberg

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.