Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

tisdag18.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Debatt

”Bilden är inte så nattsvart”

Publicerad: 30 november 2011, 05:16
Uppdaterad: 6 december 2015, 14:47

Fredrik Svedjetun väljer exemplen med omsorg, skriver Jessica Bjurström, vd Komm, i en replik till ledaren i förra Dagens Media.


Sverige är sex, självmord och kreativitet. Det svenska musikundret. Det svenska modeundret. Det svenska dataspelsundret. Det svenska reklamundret.

2010 vann svenska byråer 46 lejon och ett Grand Prix i Cannes Lions. Sverige intog en femte-plats bland världens främsta kreativa nationer, efter USA, England, Brasilien och Tyskland. I år blev det sammanlagt 31 lejon för Sverige. I relation till vår befolkningsstorlek är vi duktigast på marknadskommunikation i hela världen. Allra minst kan vi räkna oss till världseliten.

Borde vi inte prata mer om det då, undrar Dagens Media. Och javisst borde vi det. Men Fredrik Svedjetun väljer exemplen med omsorg när han tecknar sin svarta omvärldsbild (Dagens Media, 9 november).

För visst är den gamla tidningsordföranden Håkan Juholts annonsfientlighet märklig på gränsen till obegriplig. Och visst kan man förundras över ordvalet när enskilda miljöpartistiska riksdagsledamöter går till attack mot reklambranschen. Och nej, helt ensamma är de inte heller. I en undersökning från 2006 ville hälften av riks-dagens ledamöter begränsa mängden reklam. Och 60 procent ville begränsa reklamens uttrycksformer.

Det är förstås konstigt. Och ett misslyckande för oss som arbetar med att synliggöra och tydliggöra marknadskommunikationens betydelse för näringslivet.

Men det här är bara en del av sanningen.

 I skrivande stund är jag nyss hemkommen från presentationen av regeringens Framtidskommission, som till 2013 ska identifiera och föreslå lösningar på svenska samhälls-utmaningar. Bland de tiotalet ledamöterna i kommissionen märks Mernosh Saatchi, vd och grundare för kommunikationsbyrån Humblestorm.

Det säger också något om hur svenska politiker ser på pr och reklam.

Liksom det faktum att de kreativa näringarna i allmänhet – och pr och reklam i synnerhet – stod i fokus när regeringen 2010 inledde ett arbete för att fördubbla svensk export till 2015.

Här har handelsminister Ewa Björling gjort så viktiga insatser för att belysa kommunikationsbranschens potential att Sveriges kommunikationsbyråer valt att belöna henne med 2011 års Bengt Hanser-stipendium, som delas ut på 100-wattsfesten den 1 december.

För första gången har vi alltså en handelsminister som tydligt artikulerar att kommunikationsbranschen är en viktig del av Sverige som exportnation. Nu och i framtiden. Och till skillnad från Juholt sitter hon vid regeringsmakten.

Verkligheten är nog inte konstigare än så här. Politiker är som människor i allmänhet. En del gillar reklam, andra gör det inte. De flesta skrattar gott åt en fyndig copy i morgontidningen, men blir kanske irriterade när ett reklamavbrott gör våld på deras favoritfilm. Men alla – ja, nästan – förstår att reklamen behövs. Och att den genererar pengar för näringslivet och för Sverige.

Det är det viktigaste.

Med det sagt vill vi förstås mer. På vår önskelista står en rad reformer som skulle hjälpa kommunikationsbranschen att utveckla det svenska näringslivets konkurrenskraft, till exempel avskaffad reklamskatt. Kring dessa frågor för vi en aktiv dialog med politiker och andra beslutsfattare.

Jessica Bjurström

Vd, Sveriges Kommunikationsbyåer

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.