Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Debatt

Bidtheatre: "Ingen gynnas av Oligopol"

DEBATT. Dominans och bristande transparens ökar riskerna för annonsörer och konsumenter. Bidtheatres Marcus Johansson sin syn på vad som krävs för att ge Facebook och Google en match.


Publicerad: 16 Oktober 2018, 07:05
Uppdaterad: 18 Oktober 2018, 13:47

Ämnen i artikeln:

Google

"Vi kan inte se att vi har fått en signal från DN att de inte vill ha politik", säger Marcus Johansson, vd på Bidtheatre.

Med en marknadsandel på över 60 procent har Google och Facebook kopplat ett stadigt grepp på den globala digitala annonsmarknaden. Som en given del av internetanvändarens vardag har de direkt tillträde till bränslet i den digitala ekonomin - dina digitala spår.

Ingen gynnas av oligopol, och många ställer sig frågan vad som krävs för att ge dessa giganter en match. En stor, stark och sluten aktör har fördelar. Med en övergripande kontroll över hela den teknikstack som krävs för att leverera relevant digital annonsering, blir det lättare att styra användarupplevelsen, ställa ut garantier och ta ansvar. Men med dominans och bristande transparens ökar de långsiktiga riskerna för annonsörer och konsumenter. Utöver suboptimal prissättning och en ojämn maktbalans finns frågeställningar kring censur och till och med nationell säkerhet.

Ett alternativ till de få giganterna är samverkan med specialisering bland många mindre aktörer. En förutsättning för detta är standardisering och öppna tekniska protokoll.

IAB's OpenRTB lade grunden för det programmatiska ekosystem som snart utgör infrastrukturen för all digital annonsering, vare sig det handlar om banners, rörligt, native, tv, ljud eller utomhusreklam. Inom ramarna för standarden är utrymmet för innovation oändligt. Alla kan bidra, de sämsta faller bort, de bästa växer. Resultatet är annonsering med allt högre relevans, effektivitet, säkerhet och kreativitet. I USA utgör programmatic idag mer än 80 procent av all display. Det är genom fortsatt standardisering och samverkan som vi kan fortsätta se mångfald inom den digitala annonsmarknad som utgör förutsättningarna för en stor del av innehållet på internet. En utmaning framåt är att enas om en oberoende standard kring identifikation av användare tvärs över sajter och plattformar. DigiTrust är ett lovande initiativ, som jag hoppas når kritisk massa hos publicister och plattformar. Med standardisering kring användaridentifiering läggs också en bra grund för att sätta konsumenten i centrum och tillgodose kraven från lagstiftare kring persondata. En andra utmaning är att förbättra transparens och kvalitetsbedömning av målgruppsdata.

Här finns mycket att utveckla - från standarder för att beskriva när, var och hur målgruppsdata samlas in och förädlas, till oberoende verifikation av hur väl segment träffar eller missar.  En tredje utmaning är att eliminera risken att para ihop annonsörer och publicister som inte önskar bli matchade.

Bidtheater hamnade mitt i frågan

BidTheatre hamnade mitt i denna fråga i samband med valet, då vår plattform levererade en politisk och oönskad annons hos en stor dagstidning. Utöver publicist och annonsör samverkade fyra parter för att få annonsen på plats. För varje led i den kedjan kan både brister i systemintegration till mänskliga misstag ge ett oönskat resultat. Jag tror på en grund av manuell screening av alla annonser, och att tillföra automatisering i den mån det kan göras säkert eller med medveten risk. Det är oerhört spännande att stå mitt i dessa förändringar och utmaningar. Från publicist till SSP, dataleverantör, DSP och adserver utgör vi alla en del i den värdekedja som utgör ett oberoende alternativ till Google och Facebook.

Marcus Johansson,Grundare Bidtheatre

Ämnen i artikeln:

Google

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.